خرید کاشی مسجد

خرید کاشی مسجد

توضیحات کاشی هفت رنگ

کاشی_مسجد

نقش کاشی مسجد در معماری اسلامی

زیبایی همیشه رکن اصلی هنر و معماری ایران و جهان بوده و تزیینات واقعی یکی از راه های خلق زیبایی در معماری بوده است. تزئینات معماری اسلامی به خصوص در مساجد و اماکن متبرکه نقش ویژه ای را به خود اختصاص داده است.

مسجد در لغت به معنای جایگاه سجده، محل عبادت و بیانگر مکانی است که کمال خضوع را در انسان ایجاد می کند. کاشی و کاشیکاری جزء جدا نشدنی از مساجد است. هنرمند کاشیکار با توجه به مکان کاربرد و ویژگی های آن، از کاشی مسجد متناسب با آن قسمت بنا همراه با اسماء متبرکه استفاده کرده است. کاربرد وسیع کاشی مسجد به عنوان یکی از عناصر اصلی  تزئینی در مساجد ایران دلایل منطقی و زیباشناختی دارد.

تزئینات مساجد ایران در ابتدا محدود به آجر و گچ میشد، اما به مرور با رواج انواع کاشی، هنرمندان به فکر تزئین مساجد با این عنصر تزئینی افتادند وبا کاشی کاری های زیبا پیوندی مقدس بین زمین و آسمان ایجاد کردند.رنگهای دلنشین و نقش های به کار رفته در کاشی مسجد تقدس و معنویت این بناها را دوچندان کرد. کاشی در قسمت های مختلف خارج و داخل مسجد به کار گرفته شده است از جمله محراب، کتیبه، گنبد، مناره، ایوان و… . با نگاهی اجمالی به مساجد ایران ، کمتر مسجدی را میتوان یافت که با کاشی تزیین نشده باشد.

نقوش تزئینی و خرید کاشی مسجد:

به چهار بخش کلی می توان تقسیم کرد: خطوط تزئینی، نقوش هندسی، نقوش گیاهی، نقوش انسانی.

خطوط تزئینی و خرید کاشی مسجد

کوفی بنائی

خطوط تزئینی قبل ازقاجار، خصوصاً صفویه عموماً خط کوفی بنائی و ثلث است که به دلیل جنبه روحانی و مذهبی که داشته، همچنیین وجود اساتید عالی این خطوط مورد توجه قرارگرفت در حالی که در دوره قاجار با پیشرفت خط نستعلیق بیشتر کتیبه ها با این خط نوشته می شدند.

یکی از ویژگی های خطوط کوفی بنائی دوره صفویه، توجه و تأکید برنقوش هندسی لوزی و مربع به عنوان کادراست. یکی ازتفاوت های خط کوفی بنائی در دوره صفویه و قاجار این است که در کتیبه های دوره صفویه عموماً خط بدون نقطه اجرا می شده اما در کتیبه های قاجارنقطه به عنوان عنصر پرکننده صفحه به کار گرفته شده است.

خط ثلث

این خط برای اسماء الهی، آیات، سوره ها و مضامین قرآنی به کار گرفته می شود و ابداع آن را به ابوعلی بن مقله بیضاوی شیرازی (معروف به ابن مقله) که در قرن سوم هجری می‌زیست نسبت می‌دهند. از ویژگی های این خط الف‌های کشیده و بلند و دوایر نسبتاً کم عمق و باز است. کلمات گاهی مجزا خوانا نوشته می شود و گاهی خیلی تو در تو و سوار بر یکدیگر که خوانایی آن را کم می کند.

خط مُحَقَّق

عده ای از مورخان خط مُحَقَّق را پدر خطوط عربی نامیده اند. این خط شبیه ترین خط به کوفی ساده‌ است. از خصوصیات این خط حروف یکدست، یکنواخت، ایستاده و درشت اندام است که با فاصله های منظم می‌باشد. این خط چهار دانگ سطح و یک دانگ و نیم دور دارد.

خط ریحان

نام سبکی از خوشنویسی به خط (عربی _ فارسی) است. خطی است کوچک اندام و ظریف، تمام ویژگی های خط مُحَقَّق را دارد اما ظریف‌تر است و به همین جهت آن را به گل و برگ و ریحان تشبیه کرده‌اند. این خط برای سهولت در نگارش ابداع شده است. خطی کشیده و منظم است که بیشتر در نگارش قران به کار رفته است.

خط نسخ

نسخ به معنی رونوشت و نسخه برداری است. خط نسخ  اولین خطی بود که برای تکمیل نواقص و اشکالات خط کوفی و اضافه کردن اعراب و حرکات و آواها اختراع شد تا برای الفبای فارسی مناسب گردد.

شکل حروف دارای خوانایی بالا و نیم سطح و نیم دور است. خطی مرتب، کامل و روشن است از نظر شکل حروف شباهت به مُحَقَّق ریحان و ثلث دارد.

خط نستعلیق

خطی است کاملا برخواسته از هنر ایرانی. نستعلیق در کتاب های غیر مذهبی و ادبیات کاربرد داشته است. از آغاز ابداع نستعلیق تاکنون به ‌ندرت متون عربی مانند قرآن، احادیث یا ادعیه با این خط نوشته شده و غالبا دیوان اشعار با این خط نگارش شده است. تنها سه نسخه قدیمی شناخته ‌شده در کل جهان از قرآن به خط نستعلیق وجود دارد، هرچند ممکن است برخی از ادعیه و مناجات را به نستعلیق پیدا کرد.

نقوش هندسی و خرید کاشی مسجد

سه شکل اصلی مثلث، مربع و دایره پایه اصلی نقوش کاشی مسجد است. اهمیت کاربرد این نقوش در زیباشناسی آثار اسلامی معانی عمیقی دارد، که بیانگر روح حاکم بر آثار هنری است. مثلث ساده ترین شکل است و بیانگر سه عالم. مربع نشانه کمال و استحکام است و دایره سمبل بی نهایت و حرکات اجرام آسمانی است.

نقوش گیاهی و خرید کاشی مسجد

پیچک های ختائی و اسلیمی

حرکت های دایره وارو پویای اسلیمی و گل های شاداب ختائی در تزئین ابنیه مذهبی نقش اساسی دارد و به تعبیری تمثیلی از بهشت است.

گلدان

نقش گلدان در تزئینات کاشی مسجد و هم حجاری به کار رفته است و بررسی ن وش گلدان حجاری نیز قابل توجه و با اهمیت است.

کاسه بشقابی

علاوه بر نقش گل وگلدان، یکی از نقوشی را که می توان تحت تاثیر مکتب گل و مرغ شیراز دانست، نقشی به نام کاسه بشقابی است بدین صور که یک دسته گل درون کاسه بشقاب با نقوش بسیار ریز و تزئینی قرار می گرفت.

تاک و انگور

با ورود اسلام به ایران ونفی شمایل نگاری، نقوش تزئینی به نوعی به سوی نقش های هندسی و گیاهی متمایل شد و نقش مایه های گیاهی متنوع و زیبایی پدیدار گشتند، که معمولا در سطح به صورت پیچان گسترش پیدا می کردند از جمله گیاهان پیچک تاک است.

نقوش انسانی و خرید کاشی مسجد

در دوره صفوی معماران با منع به کار بردن تصاویر انسان در کاشی مسجد ها مواجه شدند. البته پیکره های انسانی در تصاویر مذهبی حسینیه ها وسقاخانه های دوره قاجار موسوم به نقاشی قهوه خانه ای به کار رفته اند. تصاویری ازامامان وائمه شیعه، مبارزه حضرت علی اکبر، تمثال حضرت ابوالفضل، صحنه عروج پیامبر و موارد مشابه.

Call Now Buttonتماس