سفارش و خرید آجر قزاقی

تولید و فروش آجر قزاقی

آجر قزاقی

آجر قزاقی قرمز روشن

آجر قزاقی ابلق

آجر قزاقی قهوه ای

آجر قزاقی گلبهی (پوست پیازی)

آجر قزاقی قرمز

آجر قزاقی

آجر قزاقی از آن دسته مصالح ساختمانی است که از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است. این متریال پیوند دهنده‌ی معماری مدرنیته و سنتی است.

این آجر به صورت دستی و سنتی  ساخته می‌شود. با وجود پیشرفت‌‌های دنیای معماری آجر قزاقی هنوز هم در نمای بیرونی و داخلی ساختمان نقش موثری دارد و در طی دوران رد پای پررنگی از خود به جا گذاشته است که به عنوان مثال می‌توان از زیگورات چغازنبیل، ایوان مدائن، مسجد جامع اصفهان و یزد و رباط شرف (موزه ی آجر کاری ایران) نام برد.

قیمت آجر قزاقی

به دلیل تنوعی که در طرح، اندازه و رنگ دارد متنوع است و دست کاربران را باز گذاشته است و هر سلیقه ای را راضی نگه می دارد.

البته می‌توان این متریال را همراه با مصالح دیگر به صورت ترکیبی استفاده کرد. با خلاقیت و مشورت با طراح با تجربه می توان ساختمانی مدرن با نمای فوق  العاده داشت.

البته در به کارگیری آجر قزاقی باید به کاربرد ساختمان توجه کرد. باید یک ساختمان مسکونی با یک ساختمان تجاری و یا اداری تفاوتی داشته باشد.

امروزه استفاده از آجر قزاقی در  نما و دکوراسیون سنتی طرفداران زیادی دارد. به راحتی توانسته نیاز این دسته از طرفداران را در نمای بیرونی، داخلی و حتی کف پوش رفع کند.

همچنین می توان از آن به عنوان آجر پلاک و.. نیز استفاده کرد. سازندگان ساختمان برای مزین کردن نما و حتی فضای داخلی از این آجر استفاده‌ی فراوانی می‌کنند.

تاریخچه آجر قزاقی

این آجرها به دوره ساسانیان بر می گردد که با توجه به شواهد عینی از آن‌ها در بنا‌های عظیمی چون: طاق کسری، پلهای دختر، گنبد کاووس، مسجد جامع اصفهان و یزد استفاده شده است.

انواع آجر  قزاقی

آجرهای قزاقی به رنگ‌های ابلق، بهی (کرم) و قرمز در نمای ساختمان یشترین کاربرد را دارند.

علاوه بر این انواع آجر قزاقی شامل: بادمجانی، خطایی،کرم،خطایی پیازی، آجر نما 3 سانت کرم، آجرنما 3 سانت قرمز، می باشد.

این آجرهای سنتی کاملا به صورت دستی و در رنگ های خاک، زرد، پوست پیازی، قرمز اخرائی، آتشی و حنائی ساخته می شود.

امروزه آجر قزاقي سنتي در طرح ها و اندازه هاي متنوعی براي ترميم ساختمان ها و نماي ساختمان هاي تازه ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

آجر قزاقی کامل، آجر قزاقی طرح دار، آجر قزاقی دور ستون، آجر قزاقی پلاک، آجر قزاقی کف فرش، آجر قزاقی آل

شکل و ساختار آجر قزاقی

  • پرکاربردترین آجر در صنعت ساختمان‌سازی آجر قزاقی است، آجرهای قزاقی به شکل‌های مکعب مستطیل بودند و ابعاد تقریبی آن‌ها 5 در 20 در 10 می‌باشد.
  • نمونه مکعب مربع این آجر نیز در برخی از بناها زیاد به چشم می‌خورد که اندازه آن 5 در 20 در 20 می‌باشد. ضخامت این گونه آجر‌ها معمولا 3.5، 5.5 و 10 سانتی متر می‌باشد.
  • نمونه مکعبی مربع این آجر به آجر ختایی قزاقی گفته می‌شود.
  • ضخامت آجرهای ختایی معمولاً 4.5 می‌باشد.
  • آجرهای قزاقی معمولاً به شکل‌های پورت در بازار وجود دارند.
  • آجرهای قزاقی بر اساس ابعادی که دارند با انواع کامل، پلاک تقسیم‌بندی می‌شوند.

مزایای استفاده از آجز قزاقی

اگر چه استفاده از آجر در طراحی های داخلی گران تر و هزینه برتر از مصالح جانبی دیگر است اما مزایایی نیز به دنبال دارد چون:

  • از مزایایاین آجر می‌توان به عایق بودن آن در برابر سرما و گرما و هچنین سرو صدا اشاره کرد.
  • این مصالح باعث ایجاد تعادل دمایی در داخل ساختمان می شود.
  • این آجرها در برابر ایجاد ترک و درز مقاوم هستند و از ماندگاری بالایی برخوردارند.
  • در مقابل شوره زدگی مقاوم است و در مجاورت آب حاوی سولفات مقاومت دارد.
  • این متریال به دلیل جذب ملات زیادی که دارد از سست شدن و یا سقوط جلوگیری می کند
  • نگهداری آسانآجر قزاقی  بدون نیاز به تمیز کردن یا رنگ زدن.
  • آجرقیمت مناسبی برای بیمه کردن دارد خانه‌هایی که در ساخت آن‌ها از آجر قزاقی استفاده شده نرخ بیمه ای پایین تری را نسبت به بقیه مصالح می‌پردازند.
  • آجرهای قزاقی استحکام بسیار بالایی دارند.
  • آجرهای قزاقی نیاز به شستشو ندارد و آلودگی بسیار دیر به درون آن نفوذ می‌کند
  • این گونه آجرهای سوراخ ندارند و به صورت یکدست و یکپارچه و حالت تو پر دارند
  • رنگ‌هایی که این نوع آجرهای قزاقی دارند به صورت ثابت هستند و تغییر رنگ در آن‌ها به وجود نمی‌آید.
  • اگر از این آجرها در یخبندان‌ها استفاده شود، این آجرها می‌توانند مقاومت خوبی از خودشان نشان بدهند.
  • قیمت آجر قزاقی با توجه به اینکه چه رنگ و چه سایزی دارند، می‌تواند متفاوت باشند .

نحوه ی درست کردن آجر قزاقی

ابتدا خاک مورد نیاز این نوع آجر را که بیشتر هم خاک رس سرند شده است تهیه می شود، و بعد از آن از خاک گل تولید می گردد و سپس درون قالب‌های چوبی قرار می‌گیرد و پس از خشک شدن خشت‌ها قزاقی در کوره قرار گرفته ، در واقع مدت زمان پخت آجر قزاقی رنگ آجر را مشخص می‌کند.

خشک کردن خشت

یکی از مراحل مهم ساخت آجر است، چرا که موجب کاهش هزینه های سوخت های مصرفی گشته و نیز از آسیب های حاصل از تغییر شکل زیاد در خشت و ایجاد ترک در آن جلوگیری مینماید.

هم چنین رطوبت اولیه زیاد خشت های خام و نیز سوخت های ناقص که موجب دوده گرفتن کوره میشوند را از بین میبرد. خشک کردن خشت موجب انقباض آن میشود ولی این انقباض دارای حد معینی بوده و میزان جمع شدگی خشت خشک شده در حدود ده درصد در هر بعد آن است.

اصولی در مورد خشک کردن خشت ها وجود دارد که بدین صورت است:

درجه حرارت کوره خشک کن از ۴۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد و زمان خشک کردن از ۲۴ تا ۴۸ ساعت متغیر است که بستگی به نوع رس دارد. حرارت لازم به طور معمول به کمک گرمای تلف شده از کوره های اصلی فراهم میشود.

در کلیه مراحل، حرارت و رطوبت به طور کامل تنظیم میگردند تا از انقباض سریع که موجب به وجود آمدن ترک های زیاد میشود اجتناب گردد.

در مناطق گرم و خشک از گرمای هوا به منظور خشک نمودن خشت استفاده میکنند. در این روش نحوه چیدن خشت ها از اهمیت فراوان برخوردار است. به ترتیبی که جریان هوا یک جانبه نباشد چون باعث ایجاد انحناء و تغییر شکل آجر در اثر خشک شدن یک جانبه میشود.

پختن آجر قزاقی

در مرحله پخت، خشت را به اندازه ای گرما میدهند که آب شیمیایی خاک رس تبخیر شود. میزان استاندارد درجه پخت آجر ۸۰۰ الی ۹۰۰ درجه سانتی گراد و مدت زمان پخت آن، با توجه به نحوه حرارت دیدن خشت ها در کوره های مختلف متفاوت است.

(از یک تا هفت روز) در آجر هایی که دمای پخت لعاب کمتر از دمای پخت آجر است، عمل لعاب دادن پس از پخت آجر صورت میگیرد.

در هنگام پخت آجر (هیدروسیلیکات آلومینیوم و سیلیکات آلومینیوم) و دانه های خاک به یکدیگر چسبیده تا خشت پخته و دارای تاب زیاد و به پایداری کافی در مقابل اثر های جوی و مکانیکی دست یابد. پس از خشک شدن خشت آن را در کوره می چینند جوری که به یکدیگر نچسبند تا هوا، شعله و گاز از لای آجر ها بگذرند.

 

عوامل موثر بر قیمت آجر قزاقی

عوامل موثر بر قیمت آجر قزاقی با توجه به نوسانات قیمت خاک و مواد اولیه،  متفاوت است

پارامترهایی مثل رنگ و ابعاد آجر، درجه بندی آجر، متراژ پروژه، شهر محل پروژه و… هستند که در تعیین قیمت آجر قزاقی دخیل هستند.

سخن آخر

استفاده از آجرهای قزاقی به دلیل اینکه حس قدیمی بودن، حس سنتی، آرامش و زیبایی ساختمان‌های قدیمی را به ساختمان‌های امروزی آورده است و با توجه به قیمت آجر قزاقی باعث شده است تا توجه بسیاری از افراد را به این آجرها برای ساختن نماها جلب کنند.

آجرهای قزاقی جایگاه خودشان را در میان مردم حفظ کرده است و جایگاه بسیار زیادی دارد به صورتی که روزانه بسیاری از مشتریان برای ساختمان‌های خودشان از جمله رستوران، ویلا، منزل شخصی و غیره از آجرهای قزاقی استفاده می‌کنند.

مشاوره و خرید