سفارش کاشی دست ساز (قیمت و خرید کاشی دست ساز 1403)

4.9/5 - (13 امتیاز)

کاشی دست ساز چیست؟

کاشی دست ساز به هر نوع کاشی ای گفته می شود که طرح و نقش آن در زمان ساخت توسط هنرمندان با دست روی کاشی اجرا شود. کاشی های دست ساز سنتی در روش تولید، طرح ها، رنگ ها، ابعاد، نوع برش و .. با هم تفاوت دارند که در این مقاله برای شما شرح داده ایم. در اینجا قصد داریم تمامی ویژگی ها و نکات مربوط به کاشی سنتی دست ساز را توضیح دهیم و مسائلی مانند قیمت و خرید کاشی دست ساز، مزایا و معایب و … را برای شما به صورت کامل باز کنیم.

کاشی_دست_ساز

انواع تولید کاشی دست ساز

این کاشی ها در روش ساخت به حداقل دو دسته اصلی معرق و هفت رنگ تقسیم می شود. در نوع معرق که ساخت آن بسیار تخصصی و دشوار است، تولیدکنندگان برای ایجاد طرح و نقش مورد نظر از تکه های بریده شده کاشی رنگی استفاده می کنند و از کنار هم قرار گرفتن آن تکه های کوچک طرح کاشی معرق کامل می شود. قیمت کاشی دست ساز در این روش از همه انواع آن بالاتر است.

این نوع کاشی کاری یکی از اصیل ترین روش های ساخت کاشی است که از گذشته تا به الان در کشور ما رواج داشته است و در مکان های مختلفی مانند حرم امام رضا (ع) و مسجد شیخ لطف الله و … به کار رفته اند. معرق به قدری با کیفیت است که در زمان اجرا، بسیاری از مجریان در قرارداد خود می نویسند و تضمین می کنند که تا زمانی که زنده هستند این کاشی ها نخواهد ریخت و هیچ گونه اتفاقی برای آنها نمی افتد.

خرید_کاشی_دست_ساز

روش دوم ساخت کاشی دست ساز، روش هفت رنگ است که دقیقا همان روش اصلی دست ساز است. در روش هفت رنگ هنرمندان به اندازه طرح انتخابی کاشی، کاشی سفید در ابعاد 20 در 20 را به اصطلاح پهن می کنند و کنار یکدیگر قرار می دهند. سپس با استفاده از سوزن طرح را روی کاغذ پوستی پیاده کرده و با استفاده از گرده ذغال طرح را روی کاشی وارد می کنند و سپس با استفاده از قلم مو شروع به رنگ آمیزی کاشی می کنند و آن را درون کوره قرار می دهند.

البته که روش چاپی هم برای تولید کننده کاشی سنتی وجود دارد که برای طرح های تکرار شونده کارایی دارد. خب تا به اینجا دقیقا متوجه شدید که کاشی دست ساز چیست و انواع آن چیست و همچنین چگونه تولید می شود. در بخش های بعدی قصد داریم درباره نکات تخصصی این مانند بدنه کاشی، مزایا و معایب آن و در نهایت قیمت و خرید کاشی دست ساز برای شما مطالبی را عنوان کنیم.

قیمت_کاشی_دست_ساز

بدنه کاشی دست ساز

کاشی دست ساز در مجموعه ما (کارخانه آرچی لرن) با دو نوع بدنه تولید می شود. نوع اول بدنه بهداشتی نام دارد که همانطور که از نام آن پیداست برای محیط های بهداشتی ساخته می شوند و به دلیل جذب آب پایینی که دارند بهترین انتخاب برای مکان های در معرض رطوبت و آب هستند. این بدنه ها در بازار موجود هستند و توسط کارخانه های بزرگی تولید و به فروش می رسند که گلدیس یکی از محبوب ترین بدنه ها در بین سایر گزینه هاست و پیشنهاد ما به مشتریان عزیز نیز هست.

نوع دوم بدنه، بدنه سنتی است که توسط گروه ما تولید می شود. این بدنه با توجه به قطر بیشتری که دارد در برابر ضربه و فشار مقاوم تر است اما نسبت به بدنه های بهداشتی جذب آب بالاتری دارد و اگر قصد دارید از کاشی دست ساز در حمام، استخر، حوض و … استفاده نمایید بهتر است از همان بدنه بهداشتی استفاده کنید. در زمان ساخت بدنه سنتی از سیلیس و کائولین استفاده می شود که باعث شکل پذیری و مقاومت بالای این کاشی ها می شود. لازم به ذکر است که طرح و رنگ کاشی هیچ ارتباطی با نوع و جنس بدنه ندارد و هر طرحی روی هر کدام از بدنه های گفته شده قابل اجراست.

کاشی_دست_ساز_تهران

کاشی دست ساز تهران

وقتی نگاهی به عقبه تاریخی پایتخت ایران بیندازید. بدون شک متوجه قدمت معماری و به طبع سابقه تولید کاشی دست ساز تهران می شوید. شهر ری در استان تهران زمانی بزرگ ترین شهر مادها بوده است. حدود 700 سال قبل و با ویرانی شهر ری و مهاجرت مردم آن به تهران، علم و صنعت نیز منتقل شد. در دوران صفوی تهران مورد توجه قرار گرفت.

اما اصل رشد و شکوفایی معماری و استفاده از کاشی دست ساز در تهران به پایتختی آن و قاجارها می رسد. در این دوره آثار فاخری همچون کاخ گلستان و باغ نگارستان  تبدیل به محلی برای جلوه گری کاشی دست ساز تهران شدند. در دوره پهلوی و با وجود اساتیدی همچون حسین کاشی پز (حسین خاک نگار مقدم) که بیشتر از 60 سال از عمر خود را صرف کاشی کاری کردند و شاگردان بسیاری پرورش دادند. باعث شد در دهه های بعد فروش کاشی سنتی تهران یک برند شناخته شده باشد.

کاشی_دست_ساز_تهران

کاشی دست ساز مدرن

شاید کمی واژه کاشی دست ساز مدرن عجیب به نظر برسد، توضیح می دهم. طبیعتا به کاشی هایی که بدون دخالت ماشین آلات صنعتی تولید می شوند دست ساز می گویند. حال اینکه کاشی دست ساز مدرن دیگر چیست؟ طرح های کاشی های سنتی حول و حوش گل و مرغ، ختایی اسلیمی، شمسه و … می گردد. اما طرح های مدرن معمولا شامل کاشی مترویی، پولک ماهی و … می شوند که با توجه به به روز بودن این طرح ها به صورت دستی ساخته می شوند.

اگر کاشی دست ساز مدرن مد نظر شما کاشی مترویی باشد می توان با دستگا های برش معمولی مثل نقاله ها هم آنها را تولید کرد چرا که شکل برش این کاشی ها مستطیل ساده است. اما چنانچه در صدد تولید کاشی دست ساز مدرن مثلا از نوع پولکی باشید یا باید از برش (سی ان سی) و (واترجت) استفاده کنید و یا قالب همان شکل کاشی را داشته باشید که بتوانیم بیسکوئیت پرسی آن را تولید و سپس لعاب بزنید و پخت بگیرید، برش های تمام دست هم می توان داشت که به جهت زمان بری قطعا در قیمت کاشی دست ساز مدرن تاثیر می گذارد.

کاشی_دست_ساز_مدرن

کاشی دستساز استخر

کاشی های دستساز بی نهایت جذابند و طراحان علاقه زیادی برای استفاده از آنها در فضاهای مختلف را دارند. اما سوالی که مطرح می شود اینست که خرید کاشی دستساز استخری آیا ایده درستی است؟ مقاومت کافی را دارد؟ و مسائلی از این دست، که فکر کردن به آنها قطعا شرط عقل است. اگر نگاهی به معماری های آنتیک، خصوصا اسپانیایی و مراکشی بی اندازید شاید به جرات بتوان گفت: که زیباترین بخش معماری آنها در استفاده هنرمندانه از کاشی دستساز استخری است.

خوب از چه متریالی استفاده می کنند که بدون مشکل است، در ادامه عرض می کنم. ایران بر خلاف مراکش آب و هوا و اقلیم متفاوتی دارد و در اکثر مناطق دارای زمستان های خشک و سرد است. پس چنانچه قصد خرید کاشی دستساز استخر برای فضای بیرونی دارید کمی صبر کنید، برای فضای بیرون از تولید کننده کاشی دست ساز بخواهید که از بدنه سرامیکی به علت جذب آب پایین به جای کاشی استفاده کند و همان طرح کاشی دست ساز مد نظر شما را بر روی سرامیک تولید کند.

اما برای فضای داخلی می توانید از کاشی استفاده کنید، مورد بعد اینکه هنگام خرید کاشی دستساز استخر به سراغ برش های کوچک تر بروید مثلا سرامیک های طرح دار کف معمولا با ابعاد 30*30 تولید می شود. شما از تولید کننده ابعاد 15*15 بخواهید که با خیال راحت به عنوان کاشی استخری سنتی بتوانید استفاده کنید.

کاشی_دستساز_استخر

مزایا و معایب خرید کاشی دست ساز

در این بخش قصد داریم کمی ریز تر به ویژگی های این کاشی ها نگاه کنیم و بررسی کنیم که آیا اصلا استفاده از این کاشی ها در نما کار درستی است یا خیر. اولین مورد در ویژگی های مثبت خرید کاشی دست ساز زیبایی آن است. کاشی های دست ساز سنتی با توجه به طرح های فراوان و رنگ های متفاوت و شادی که دارند باعث جذابیت بیش از حد فضا می شوند.

این کاشی ها همچنین با توجه به کیفیت بالای لعابی که دارند باعث بهداشتی بودن محیط می شوند و در صورت شوینده های اسیدی به سطح آنها تغییری در آنها ایجاد نمی شود و سطح آن ها دچار سایش نمی شود. خرید کاشی دست ساز نسبت به کاشی چاپی و آماده معایبی نیز دارد که در این بخش با هم مرور خواهیم کرد.

کاشی_دست_ساز_شیراز

اولین نکته که شاید از معایب آن ها نباشد و به گونه ای جزو زیبایی های این کاشی ها نیز محسوب شود، کمی نامنظم بودن طرح و رنگ آمیزی آن است. در زمان تولید کاشی دست ساز، هنرمندان با دست طرح را روی کاشی وارد می کنند و آن را رنگ آمیزی می کنند و خب طبیعتا امکان بروز خطا و اشتباه زیاد است. در این کاشی ها هیچ دو کاشی دقیقاً یکسان نیستند.

هر کاشی دارای یک تفاوت جزئی با کاشی بعدی است. اما در روش چاپی با توجه به اینکه دستگاه این کار را انجام می دهد تقریبا هیچگونه خطایی در آن وجود ندارد. اگر فضای شما فضایی سنتی است نگران این خطاهای کوچک کاشی دست ساز نباشید زیرا باعث زیباتر شدن و نوستالژیک تر شدن فضای شما نیز می شود.

قیمت کاشی دست ساز به نسبت سایر مصالح بالاتر است و شاید این یک عیب در نظر گرفته شود. این کاشی ها همچنین نسبت به سرامیک دست ساز جذب آب بالاتری دارند و اگر قصد استفاده در محیط های در معرض رطوبت را دارید سرامیک سنتی متریال مناسب تری است. دیگر عیب کاشی دست ساز نصب و اجرای تخصصی این کاشی هاست که اگر به خوبی و بدون ایراد نصب شود باعث ایجاد محیطی فوق العاده زیبا و آنتیک می شود.

کاشی_دست_ساز_اصفهان

قیمت کاشی دست ساز

خب تا به الان اکثر نکات مهم در مورد کاشی دست ساز را برای شما عنوان کردیم و در این قسمت قصد داریم مواردی که بر قیمت کاشی دست ساز تاثیر دارند را برای شما عنوان کنیم.

اولین نکته در مورد قیمت کاشی دست ساز این است که کاشی از چه نوع روشی تولید شده باشد برای مثال کاشی دست ساز معرق با هفت رنگ زمین تا آسمان تفاوت قیمت دارند و فرق قیمت این دو کاشی در هر متر مربع به بیش از 10 میلیون تومان نیز می رسد و کاشی هفت رنگ بسیار ارزان تر از کاشی معرق است.

سفارش_کاشی_دست_ساز

نکته مهم و تاثیر گذار دیگر در قیمت کاشی دست ساز ابعاد کاشی است. شما باید با توجه به متراژ فضایی که دارید ابعاد کاشی خود را انتخاب کنید برای مثال در فضاهای کوچک از کاشی بزرگ استفاده کنید تا باعث بزرگتر دیده شدن فضا شود. به صورت کلی هرچقدر ابعاد کاشی بالاتر باشد ساخت آن زحمت کمتری دارد و قیمت آن نیز پایین تر است و هر چقدر ابعاد کاشی پایین تر باشد زحمت بیشتری در موقع ساخت می برد و قیمت آن نیز بالاتر است.

یکی دیگر از نکته های مهم در قیمت کاشی دست ساز، طرح آن است. هر چقدر کاشی طرح ساده تری داشته باشد تولید آن آسان تر می شود و قیمت آن پایین تر می آید و هر چقدر طرح پیچیده تر باشد قیمت بالاتر خواهد بود. برای مثال کاشی با طرح کتیبه خط گران تر از کاشی با یک طرح هندسی ساده است.

به صورت کلی موارد بی شماری هستند که در قیمت کاشی دست ساز سنتی تاثیر گذار هستند و همه چیز بستگی به این دارد که شما چه فضایی با چه نوع کاربری ای و چه متراژی داشته باشید و بخواهید از چه طرح و رنگی استفاده کنید.

تولید_کاشی_دست_ساز

خرید و سفارش کاشی دست ساز در سال 1403 آنلاین

تقریبا تمامی نکات درباره کاشی لعاب سنتی را گفتیم و در این بخش که بخش پایانی این مقاله است قصد داریم مهم ترین نکته یعنی سفارش کاشی دست ساز را برای شما شرح دهیم. فروشندگان بی شماری در کشور ما وجود دارند که کاشی دست ساز با کیفیت های متفاوت با قیمت های نجومی تولید می کنند. گروه کارخانجات آرچی لرن با بیش از 50 سال عقبه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کاشی دست ساز با کیفیتی بسیار بالا و قیمتی واقعا مناسب است که همواره در ایران به صورت تخصصی فعالیت می کند.

برای ثبت سفارش از گروه آرچی لرن هر طرحی که از آن عکس و یا تکسچر دارید را برای ما در یکی از پیام رسان ها ارسال کنید و دقیقا همان طرح را با رنگ مد نظر خود در متراژ مناسب دریافت نمایید. اگر طرحی مد نظر ندارید و یا نیاز به مشاوره بیشتر دارید همین حالا می توانید با شماره تلفن 09153069688 تماس حاصل نمایید.

منابع:

Embrace the Perfectly Imperfect With Handmade Tile Trends

امکان ارسال نظر وجود ندارد!

مشاوره و خرید