انتخاب طرح کاشی سنتی ساده 1402 (انواع طرح کاشی های ایرانی مراکشی)

4.2/5 - (12 امتیاز)

طرح کاشی سنتی

انواع طرح کاشی سنتی از قرن ها پیش در ایران ساخته شده است. در طی ادوار مختلف دستخوش تغییراتی در طرح و رنگ و تکنیک شده است و امروز تفاوت‌های بسیاری با طرح های اولیه دارد. از کاشی کاری سنتی برای تزئین دیوارها و سقف های ساختمان مساجد، دیگر بناهای مذهبی، کاخ‌ ها، کاروانسراها، برخی منازل و … استفاده می‌شده است. که امروز هم می‌توانیم برخی آثار خیره کننده به جا مانده از آن‌ ها را مشاهده کنیم.

کاشی کاری یکی از هنرهای تزئینی است که از قرن‌ها پیش برای پوشاندن دیوارها و سقف ابنیه‌ های مهم در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفته است. البته امروزه هم استادان این هنر با استفاده از انواع طرح کاشی سنتی، به حفظ این هنر دیرینه می پردازند. ساخت این متریال با طرح کاشی سنتی ساده و زیبا شامل تکنیک های مختلفی می شود که در ادامه مقاله آنها را بررسی خواهیم کرد.

طرح کاشی سنتی

طرح کاشی سنتی ساده

در دنیای دکوراسیون داخلی، انتخاب طرح کاشی سنتی می تواند به یکی از مهم ترین تصمیمات در طراحی یک فضای زیبا و دل‌نشین تبدیل شود.  این نوع از کاشی کاری دارای پیشینه بسیار طولانی می باشد و در آن از انواع کاشی های لعاب دار استفاده شده است. هنری که دارای زیر شاخه های بسیار زیادی است که خصوصاً در معماری ایرانی و معماری کشورهای اسلامی رواج بیشتری داشته است.

طرح_کاشی_سنتی_سادهانواع طرح کاشی سنتی

از مهم ترین نوع کاشی های  سنتی می توان به:

  • طرح کاشی سنتی به نام معرق که از تکه های بسیار کوچک کاشی استفاده می شود.
  • طرح کاشی سنتی به نام معقلی که از خطوط زیبایی در آن استفاده می شود.
  • طرح کاشی سنتی به نام مشبک که برای محیط هایی که نیاز به نور خورشید داشته استفاده می شد.
  • طرح کاشی سنتی به نام هفت رنگ که ابتدا طرحی را روی کاشی های کشیده و پخت می کردند و سپس نصب می کردند.
  • طرح کاشی سنتی به نام های حصیری، منظم، مینایی، ک زرین فام و… اشاره کرد که هنوز هم در بسیاری از نقاط دنیا استفاده می شود و به یک هنر کاملاً زنده تبدیل شده است.

طرح_کاشی_ایرانی

نکات مهم در انتخاب طرح کاشی سنتی

استفاده از کاشی سنتی در دکوراسیون داخلی می‌تواند به طرز شگفت آوری در طراحی فضای داخلی شما موثر باشد و به جذابیت فضا بی افزاید. این نوع کاشی‌ها با طرح‌های سنتی متنوعی که شامل الگوها و نقش‌های هنری هستند، می توانند در فضاهای مختلف با کاربری های متنوع نقش های متفاوت بازی کنند.

در تزیین دیوارها و کف فضا جلوه ای نو پدید آورند طرح کاشی سنتی ساده با ایجاد تعادل بین سادگی و پیچیدگی تعادلی شگرف را در فضا رقم میزند. توجه به فرآیند چسباندن کاشی و سرامیک با استفاده از سیمان بسیار مهم است. این فرآیند بسیار سخت است و باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. در انتخاب کاشی طرح دار سنتی، به دقت در این فرآیند توجه کنید تا کاشی‌ها بدون مشکل جدا شوند.

کاشی_سنتی_ایرانی

مزایای استفاده از طرح کاشی کاری ساده و زیبا در دکوراسیون داخلی

  • یکی از مزایای استفاده از کاشی‌های طرح دار سنتی این است که می‌توانند تعیین‌کننده سبک  و سلیقه خاص کاربر از فضا و متناسب با سایر المان های دکوراسیون فضا باشند.
  • با انتخاب طرح کاشی سنتی با رنگ‌ها و طرح های متنوع  و هماهنگ با سایر جزییات فضا، می‌ توان زیبایی و هماهنگی بین اجزای داخلی فضا را بهبود بخشید.
  • استفاده از طرح کاشی سنتی ساده می‌تواند فضاهای متفاوت را یکپارچه کرد و اتصال بصری بین آن ها ایجاد کرد.
  • با توجه به کاربرد طرح کاشی سنتی در کف‌ ها و دیوارها، می‌ توان بافت و الگوی مشابهی را در سراسر فضا به وجود آورد که احساس تناسب و هماهنگی در دکوراسیون را ایجاد می‌کند.
  • استفاده از طرح کاشی سنتی ساده نیز می‌تواند حس عمق را در فضاهای کوچک ایجاد کند. با استفاده از الگوها و طرح کاشی کاری ساده و زیبا می‌توان نقطه توجه را به سمت فضای عمیقی کشید که احساس بزرگتر بودن فضا را به مشاهده‌ کننده القا می‌کند.
  • پیوسته کردن فضا از زمین تا دویار با استفاده از طرح کاشی‌ سنتی می‌تواند یک ویژگی مهم و متمایز در طراحی فضا باشد. با ادامه دادن الگوها و طرح‌های کاشی‌ها بین دیوار و کف، می‌توان یک اتصال بین این دو ایجاد کرد که احساس هماهنگی و تکامل در طراحی فضا را به مشاهده‌ کننده القا می‌کند.
  • انتخاب یک رنگ مرکزی برای کاشی‌ های طرح دار می تواند به طراحی یک پس زمینه زیبا و هماهنگ برای فضا ایجاد کند. با استفاده از رنگ‌های هماهنگ و متناسب با سایر عناصر دکوراسیون فضا، می‌توان جلوه‌ ای زیبا و همگرا در فضا به وجود آورد.
  • استفاده از فضای منفی در طرح کاشی‌های طرح دار می‌تواند به تاکید بر مرکز اتاق کمک کند و طراحی را بیش از حد پرهیجان نکند. با استفاده از فضای خالی بین الگوها و طرح‌ ها، می‌توان تمرکز و توجه را به مرکز اتاق جلب کرد و احساس آرامش و تعادل را به فضا اضافه کرد.
  • در نهایت، استفاده از کاشی‌های طرح دار سنتی نه تنها در دکوراسیون داخلی، بلکه در فضای خارجی نیز می‌تواند جذابیت و تنوع به فضا اضافه کند. با قرار دادن کاشی‌های طرح دار در فضاهای خارجی مانند تراس یا حیاط، می‌توان زیبایی طبیعی و فرهنگی را به فضا منتقل کرد و محیطی دل‌نشین و دوست‌ داشتنی ایجاد کرد

عکس_کاشی_سنتی

تفاوت طرح کاشی سنتی با طرح کاشی مدرن

همانطور که اشاره شد در انواع طرح کاشی سنتی از سفال ها و کاشی های لعاب دار با ترکیب رنگ های زیبا و منحصر به فردی استفاده می شود و طرح های متنوعی دارد هنر دست در  ظرح کاشی سنتی بسیار حائز اهمیت است. اما امروزه در طرح کاشی مدرن از انواع کاشی های تزئینی بهره می برند و انواع تابلوهای هنری را با آن خلق می کنند.

و معمولا در این نوع کاشی کاری های از کامپیوترها و تکنولوژی های جدید بهره زیادی برده می شود. یکی از مهمترین نکات در انتخاب طرح کاشی کاری سنتی، توجه به ابعاد و اندازه آنهاست که متناسب با فضا و کاربری شما قابل توجه است. کاشی‌ها در ابعاد و اندازه های متنوعی تولید می شوند و هر کدام برای کاربرد خاصی طراحی شده اند.

بنابراین، برای استفاده مناسب از یک طرح کاشی سنتی ساده و زیبا، اندازه مناسب را انتخاب کنید. در ایران، انواع طرح کاشی سنتی مانند: کاشی‌ های معرق، هفت رنگ، معقلی و مشبک وجود دارند. این کاشی‌ها به خصوص در بناهای تاریخی و مساجد مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر به دنبال طرح کاشی سنتی ساده و زیبا هستید، می‌توانید از این انواع کاشی‌ها نیز استفاده کنید.

کاشی_طرح_دار

سخن آخر

کاشی کاری سنتی یکی از مهمترین عناصر تزئینی و بخش جدایی ناپذیر معماری ایرانی به حساب می آید. باید اذعان داشت که استفاده از طرح کاشی سنتی جلوه و زیبایی و اصالت فضا را چند برابر می کند. مسلما نقوش گوناگون در طرح کاشی کاری سنتی نه تنها جذب کننده نگاه مخاطب به معماری ایرانی است بلکه هنر اصیل ایرانی را روز به روز بیشتر به تمام دنیا نشان میدهد.

به طور کلی هنر کاشی کاری و استفاده ار طرح کاشی سنتی  و انواع آن نه تنها برای خانه بلکه برای تمام فضاهای معماری اعم از مذهبی و غیر مذهبی جایگاه خاصی دارد. از سوی دیگر توجه مهندسان و طراحان جوان  نیز باید به سوی این عنصر زیبای معماری معطوف شود و جایگاه طرح کاشی سنتی در بین انواع طرح و نقش های متعدد کاشی شناخته و توجه شود.

 

منابع:

ceramicconnection

16 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

مشاوره و خرید