امتیاز دهید post

منظور از کاشی آیات قرآنی چیست؟

کاشی آیات قرآنی در واقع همان کاشی کتیبه خط یا به اصطلاح کاشی خطاطی است که یکی از اجزای اصلی دسته کاشی مسجدی قرار دارد و در مکان های اسلامی مانند مساجد اسلامی، مدارس اسلامی و … استفاده می شود. معمولا این کاشی ها بدنه ای با رنگ آبی لاجورد یا آبی درباری دارند و بر روی آن با خط خوش آیات مبارکه قرآن با رنگ سفید نوشته شده است.

از آنجایی که این کاشی های زیبا کمی تولید سخت و زمان بری دارند و تولیدکنندگان اندکی در این حوزه فعالیت می کنند قصد کردیم تا این مقاله کامل و جامع را بنویسیم تا عزیزانی که قصد خرید کاشی آیات قرآنی را دارند از گمراهی خارج شوند، پس اگر قصد خرید این متریال زیبا را دارید پیشنهاد می کنیم این مقاله را به صورت کامل بخوانید.

کاشی آیات قرآنیطریقه تولید کاشی آیات قرآنی

کاشی آیات قرآنی طریقه تولیدی بسیار خاص و پر زحمت دارد، این متریال ها با روش هفت رنگ تولید می شوند و بسیاری از هموطنان ما این کاشی ها را با نام کاشی هفت رنگ می شناسند. کاشی های هفت رنگ در طی مراحل تولید کاملا با دست ساخته می شوند و هیچگونه ماشین آلاتی توان تولید این کاشی ها را ندارد و تمام زیبایی این کاشی ها نیز به همان دست ساز بودن و دقیق نبودن طرح و خط است که آن را آنتیک تر و سنتی تر نمایش می دهد.

مراحل تولید کاشی آیات قرآنی به این صورت است که ابتدا کاشی های ساده با رنگ سفید یا هر رنگی که برای پس زمینه این کاشی انتخاب شده است را به متراژ مورد نظر روی زمین به اصطلاح پهن می کنند.

سپس هنرمندان خطاط با استفاده از قلم های مخصوص و لعاب شروع به خطاطی کردن روی این کاشی می کنند و آیه و یا حدیث مورد نظر را روی آن می نویسند و پس از آن نیز کاشی ها را وارد کوره های سنتی برای پخت می کنند و آنها را در دمای 1050 درجه می پزند.

سختی تولید کاشی آیات قرآنی علاوه بر زیبا نوشتن آیه این است که باید آیه و یا حدیث طوری نوشته شود که در متراژ مورد نظر کاملا جا بگیرد و در جایی بزرگ و کوچک نباشد و این تراز کردن آیه در کاشی کار بسیار سخت و دشواری است. این دشواری ها در تولید، باعث بالا رفتن قیمت کاشی آیات قرآنی نیز می شود.

طرح کاشی آیات قرآنی

کاشی کاری قرآنی

کاشی کاری قرآنی کمی با سایر کاشی ها متفاوت است زیرا این کاشی ها زمانی که در کنار هم قرار می گیرند یک طرح را کامل می کنند و اگر یکی از آنها جا به جا نصب شود کل طرح بهم می ریزد. تولیدکنندگان در زمان تولید کاشی آیات قرآنی، بر پشت بدنه هر کاشی عددی را مینویسند تا در زمان نصب، نصاب بداند که هر کاشی را باید در کنار کدام کاشی نصب کند تا طرح تکمیل شود.

کتیبه قرآنی

استفاده از کتیبه قرآنی یا همان کاشی آیات قرآنی با ورود اسلام به کشور ما رواج یافت. در پیش از آن ایرانیان باستان از طرح های شیر و بز و …  و یا نوشته های با خطوط باستانی استفاده می کردند و زمانی که مسلمانان وارد ایران شدند تمامی آن آثار را تخریب کردند و طرح های اسلامی را جایگزین کردند. البته که در آن زمان این کاشی ها با روش معرق که قدیمی ترین روش برای ساخت کاشی است استفاده میشد و در گذشت سال ها به دلایل مختلفی مانند به صرفه نبودن معرق و … روش هفت رنگ ابداع و جایگزین معرق شد.

قیمت کاشی آیات قرآنی

قیمت کاشی قرآنی

تا به اینجا سعی کردیم به صورت کامل درمورد کاشی آیات قرآنی برای شما صحبت کنیم و در این قسمت سعی داریم به شما درمورد موارد مهم و تاثیرگذار بر قیمت کاشی قرآنی بگوییم و در آخر این بخش نیز یک قیمت حدودی بر حسب متر مربع از کاشی آیات قرآنی به شما خواهیم گفت.

بر قیمت کاشی قرآنی همانند سایر کاشی های سنتی موارد بسیار زیادی هستند که می توانند تاثیرگذار باشند اما در این بخش ما مهمترین عوامل را نام می بریم. مهمترین عامل در مرحله اول روش ساخت این کاشی هاست که اگر به جای هفت رنگ از روش معرق استفاده شود تقریبا تا 5 برابر قیمت بالاتر می رود.

عامل مهم بعدی در قیمت کاشی آیات قرآنی جنس بدنه آن است که می تواند از بدنه بهداشتی و آماده موجود در بازار استفاده شود و یا از بدنه های سنتی استفاده شده باشد.

مورد مهم دیگر می تواند ابعاد کاشی ای باشد که در طرح به کار می رود و بر خلاف تصورتان هرچه ابعاد کوچک تر باشد قیمت بالاتر است. برای مثال اگر از کاشی با ابعاد 20 در 20 استفاده شده باشد قیمت کاشی آیات قرآنی بالاتر است به نسبت زمانی که از کاشی با ابعاد 30 در 30  استفاده شده باشد.

قیمت کاشی آیات قرآنی در مجموعه آرچی لرن بر حسب متر مربع حدودا 1/600/000 تومان است.

خرید کاشی آیات قرآنی

خرید کاشی قرآنی با مناسب ترین قیمت

گروه آرچی لرن با بیش از 50 سال سابقه بزرگترین تولیدکننده کاشی سنتی و آیات قرآنی در ایران است که در شهر مشهد فعالیت می کند و این کاشی زیبا را به سراسر ایران ارسال می کند. اگر قصد خرید کاشی آیات قرآنی را دارید می توانید همین الآن با شماره تلفن 09153069688 تماس حاصل نمایید و یا جزئیات سفارش خود را در یکی از پیام رسان ها ارسال کنید.

به عنوان یک معمار با تجربه، وظیفه خودم میدونم که تجربیاتم رو در اختیار عزیزانی که به این حوزه علاقه دارند قرار بدم و در این مسیر راهنماییشون کنم.

جعفر کریمی پناهمشاهده نوشته ها

به عنوان یک معمار با تجربه، وظیفه خودم میدونم که تجربیاتم رو در اختیار عزیزانی که به این حوزه علاقه دارند قرار بدم و در این مسیر راهنماییشون کنم.

امکان ارسال نظر وجود ندارد!

مشاوره و خرید