نمونه طرح یادمان شهدا (7 ویژگی المان شهدا)

5/5 - (13 امتیاز)

یادمان شهدا چیست ؟

بنای یادمان شهدا یا المان شهدا یکی از آثار معماری مهم در حفظ و گرامیداشت عزیزانی است که در راه دفاع از میهن و در جنگ‌ها به شهادت رسیده‌اند. این بناها به عنوان نمادهایی از شجاعت، قهرمانی و فداکاری در راه امنیت و استقلال ملی ساخته می‌شوند.

یادمان_شهدا

ویژگیهای یادمان شهدا (مقبره شهدا)

مفاهیم معماری

طرحی معنوی که ذهنیت انسان خاکی را با مفاهیم الهی و آسمانی هم راستا می کند. و معمار اثر می کوشد رابطه ای با الوهیت برقرار کند. مکانی مقدس که یاد رشادت های عزیزان دفاع مقدس را زنده نگه دارد.

هدف از ساخت یادمان شهدا

این آثار معماری برای گرامی داشت بخشی از تاریخ این سرزمین ساخته می شوند و نمادی از ارزش‌ها و ایده‌آل‌هایی است که در جامعه وجود دارد.

المان_شهدا

عناصر مهم در طراحی المان شهدا

گنبد

با تاریخچه ای طولانی در ایران که به قبل  از ورود اسلام برمی گردد معنایی از هدف و جایگاه رسیدن به هدف دارد. گنبد فضای بسته ای است که معمولا در پایه مربع شکل قرار می گیرد. گنبد معمولا مهم ترین نقطه بنا را به وجود می آورد و یکی از عناصر بارز در معماری اسلامی و ساخت مقبره شهدا است.

هشتی

فضای زیر گنبد را می توان هشتی نامید. هشتی حتما نباید هشت ضلعی باشد زیرا هشتی هایی به شکل مربع، دایره و دیگر اشکال وجود دارد. اما معمولا هشت ضلعی است. که در یادمان شهدا محل آرمیدن شهدا می باشد. سقف هشتی که زیرگنبد بنا می باشد را می توان با کاشی کاری یا گچیری و کاربندی تزئین کرد.

رنگ

رنگ ها از تکثیر نور به وجود می آیند و نشان از کثرتی دارند که ارتباطی ذاتی با وحدت دارد. رنگ های سبز و آبی لاجوردی و فیروزه در معماری اسلامی جایگاه ویژه ای دارند. سبز رنگی معنوی و والا محسوب میشود و نمادی از بهشت را تداعی می کند. رنگ آبی لاجوردی که در کشورهای فرانسه و انگلیس به آبی ایرانی شهرت دارد. لاجوردی انسان را به عمق لایتناهی و دنیای خیالی می برد. آبی نشانه ای از آسمان و یاداور صلح و دوستی است. رنگی که ما را از هیاهو رهانیده و به آرامش دعوت می کند.

مقبره_شهدا

کاشی کاری

کمتر بنای مذهبی_معنوی را می توان بدون هنر اصیل کاشی کاری ایرانی تصور کرد. کاشی سنتی متریال اصلی در المان شهدا محسوب می شود.

نقش بنای یادمان شهدا در جامعه

این بناها اثرات اجتماعی، فرهنگی و روانی بر جامعه دارند که باعث ارتباط بین نسل‌های مختلف، تقویت هویت ملی و ارزش‌های اجتماعی دارند. حس تعلق به سرزمین و مفهوم وطن پرسی را تقویت می‌کند که خود موجب وحدت ملی می گردد.

چالش برانگیز و رو به آینده باشد

طراحی و ساخت یادمان شهدا باید به گونه ای باشد که بعد از گذشت چندین سال از طراحی و ساخت آن همچنان بنایی به روز و پلی برای حفظ و انتقال ارزش‌ها و ایده‌آل‌های شهدا باشد. ضمنا پیشرفت‌های معماری و فن آوری در ساخت آنها مورد بررسی قرار گیرد.

الگو برداری از تجربه های برجسته طراحی یادمان شهدا در ایران

مقبره شهدای 7 تیر یا آرامگاه ۷۲ تن بنای یادبودی در بهشت زهرای تهران است. طراح و مجری این بنا میرحسین موسوی است که در سال 1369 ساخته شده است. در این مکان تعدادی از شهدای جنگ ایران و عراق و کسانی که توسط مجاهدین خلق ترور شده اند آرمیده اند. طرح بنا ترکیبی از معماری اصیل ایرانی و معماری مدرن است.

یادمان_شهدا

 

الگو برداری از تجربه های برجسته طراحی یادمان شهدا در جهان

بناهای یادبود شهدا فقط مربوط به امروز و ایران نیست. گرد تاریخ روی بسیاری از بناهای یادمان سربازان گمنام و شهدای جنگ نشسته است. درست است که معماری المان شهدا در کشورهای دیگر چیزی فارغ از معماری ما ایرانیان است اما گاهی ایده های خلاقانه ای در این آثار خارج از ایران دیده می شود. که می توان با تطبیق آن با معماری اصیل ایرانی اثری جاودانه برای دلاور مردان سرزمینمان خلق کنیم.

منابع:

Martyrs' Day

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − شش =

مشاوره و خرید