5/5 - (7 امتیاز)

داریوش بوربوربیوگرافی داریوش بوربور، پدر شهرسازی نوین ایران

داریوش بوربور یکی از معماران معروف ایرانی در هفتم اردیبهشت ۱۳۱۳ در تهران در خانواده ای هنرمند و فرهیخته به دنیا آمد. داریوش دوره ابتدایی خود را در ایران گذراند و سپس برای ادامه تحصیل در سن ۱۳ سالگی عازم انگلیس شد. او دیپلم خود را در دانشگاه کمبریج انگلستان و لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته شهرسازی در دانشگاه لیورپول کسب کرد. پس از آن او به سوئیس رفت و مدرک دکترای خود را در رشته معماری مناطق گرم و خشک از دانشگاه ژنو دریافت کرد.

داریوش سال های زیادی مشغول اجرای پروژه های طراحی و معماری در کشور های مختلف از جمله انگلستان و سوئیس و … بود و در کشور خودمان ایران نیز طرح ها و اجراییات بسیار زیادی دارد. علاوه بر این پروژه ها داریوش بوربور دارای جوایز بین المللی بسیاری نیز از کشور های آمریکا و ایتالیا و انگلستان و … است.

طراحی های داریوش بوربورطراحی های داریوش بوربور

داریوش بوربور همانطور که قبل تر هم اشاره کردیم مدت زیادی را در زمینه طراحی مشغول بود و نمونه طراحی های بسیار بزرگ و زیبایی را انجام داده است. در این بخش قصد داریم معروف ترین طراحی های او را به شما معرفی کنیم.

حرم امام رضاطراحی حرم امام رضا

معروف ترین و زیباترین طراحی ای که می توان از نمونه طراحی های داریوش بوربور معرفی کرد طراحی حرم امام رضاست که در زمان محمدرضا شاه پهلوی ارائه شد اما هیچوقت اجرا نشد. در این طراحی حرم اما رضا (ع) به صورتی بود که برای رسیدن به بارگاه حضرت رضا (ع) باید از هفت باغ عبور می کردید تا می توانستید ضریح را ببینید.

طرح نوسازی کاخک

از دیگر نمونه طراحی های معروف داریوش بوربور طراحی نوسازی شهر زلزله زده کاخک هست که از نمونه طراحی های بسیار بزرگ این هنرمند ایرانی است.

نماد شهر مشهد

نماد شهر مشهد نیز از طراحی هایی است که در سال ۱۳۵۰ توسط داریوش بوربور انجام شده است که متاسفانه در سال ۱۳۸۶ تخریب شد.

آثار برجسته داریوش بوربور

بوربور همانطور که قبل تر اشاره کردیم سال هایی را نیز در حوزه معماری و شهرسازی فعالیت کرد که در این سال ها آثار بسیار برجسته ای به جای گذاشته است که در این بخش قصد داریم این آثار را به شما معرفی کنیم.

موزه و کتابخانه آستان قدس

موزه و کتابخانه آستان قدس مشهد یکی از آثار برجسته ای است که توسط داریوش بوربور پیاده سازی شده است. این بنا در سال ۱۳۵۵ ساخته شد.

بازار رضا - داریوش بوربورمرکز تجاری بازار رضا

بازار رضا یکی از بزرگترین آثار داریوش بوربور است. این بازار در نزدیکی حرم اما رضا (ع) در سال ۱۳۵۶توسط بوربور طراحی و اجرا شد.

مرکز ورزشی تفریحی قصر یخ تهران

قصر یخ تهران نیز از دیگر نمونه های معروف اجرا شده توسط استاد بوربور است که در سال ۱۳۴۶ ساخته شد. این مرکز ورزشی تفریحی شامل باشگاه تیراندازی، استخر روباز، میزهای بیلیارد، سالن پاتیناژ و پیست اسکی بود.

داریوش بوربورنتیجه گیری

داریوش بوربور، هنرمند برجسته و خلاق ایرانی، با خلاقیت بالا و سبک معماری عمیقش، روح فرهنگ ایران را در دل مخاطبانش زنده نگه‌داشته است. او با ترکیب سنت و مدرنیته، فضایی منحصر به فرد در عرصه معماری ایجاد کرده. آثارش نه تنها بیانگر زیبایی‌های فرهنگ ایرانی، بلکه بازتاب‌دهنده دغدغه‌ها و آرزوهای جامعه معاصر است.

منبع : ویکی پدیا داریوش بوربور

 

به عنوان یک معمار با تجربه، وظیفه خودم میدونم که تجربیاتم رو در اختیار عزیزانی که به این حوزه علاقه دارند قرار بدم و در این مسیر راهنماییشون کنم.

جعفر کریمی پناهمشاهده نوشته ها

به عنوان یک معمار با تجربه، وظیفه خودم میدونم که تجربیاتم رو در اختیار عزیزانی که به این حوزه علاقه دارند قرار بدم و در این مسیر راهنماییشون کنم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

مشاوره و خرید