معماری مراکشی (سبک مراکشی در طراحی داخلی 2024)

5/5 - (3 امتیاز)

معماری مراکشی همانطور که از اسمش پیداست برخواسته از مراکش، کشوری در شمال غرب آفریقا و یکی از قطب های معماری جهان است. و سالانه توریست های بسیار زیادی به این کشور می روند تنها برای بازدید از نماهای تاریخی و معماری سنتی این کشور. البته که کشور مراکش در زمینه های دیگری نیز مانند کشاورزی و تولیدات صنعتی و معادن و خدمات مالی و …. نیز بسیار موفق است و این موارد باعث شده کشور مراکش به یکی از بزرگ ترین اقتصاد های آفریقا تبدیل شود.

همانطور که این کشور جزو کشور های مسلمان است طبیعتا سبک معماری مراکشی نیز سبکی اسلامی است و به معماری کشور ما نیز نزدیک است. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل و جامع به بررسی معماری به سبک مراکشی بپردازیم و از تاریخچه آن تا محیط هایی که می توانید از کاشی مراکشی در آن استفاده کنید را برای شما بازگو خواهیم کرد، پس اگر علاقه مند به معماری و دکوراسیون مراکشی هستید پیشنهاد می کنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

معماری_مراکشی

شکل گیری هنر معماری در مراکش

سبک معماری مراکشی در تاریخ این کشور به دو قسمت پیش از اسلام و پس از اسلام تقسیم می شود، مراکش جزو آخرین کشور هایی بود که مسلمانان موفق به فتح آن شدند. تاریخ حمله اعراب به این کشور و گسترش اسلام در آنجا به تقریبا 1300 سال قبل بر می گردد. قبل از اسلام در این کشور توجه زیادی به معماری نمی شد و همانند کشور ما پس از ظهور اسلام و با شروع ساخت مساجد و مراکز دینی معماری اسلامی این کشور نیز پیشرفت کرد و توسعه یافت. تمامی معماری به سبک مراکشی ای که در متریال های مختلف مانند کاشی و سرامیک مراکشی مشاهده می کنید ترکیبی از طرح های عربی و مدیترانه ای و آفریقایی است.

معماري_مراكشي

معماری مراکشی یکی از زیبا ترین و جذاب ترین سبک های معماری دنیاست که امروزه محبوبیت زیادی یافته است و در همه کشور ها استفاده می شود. مراکش به نوعی به عنوان پل ارتباطی بین فرهنگ مسلمانان و اروپاییان بود و همین قضیه باعث می شد متریال های سبک معماری مراکشی مانند سرامیک مراکشی با طرح های هندسی و اسلامی به راحتی وارد معماری کشور های اروپایی شود و امروزه هم در بسیاری از بناهای تاریخی اروپایی معماری به سبک مراکشی مشاهده می شود.

معماري_مراكش

رنگ ها در معماری سبک مراکشی

هر کشوری به نسبت فرهنگ و تاریخچه ای که دارد از رنگ های مخصوص به کشور خود در هنر هایی مانند معماری استفاده می کرده است، برای مثال معماری ایرانی سنتی از قدیم الایام بیشتر در طیف های رنگی سبز و آبی است و رنگ هایی بسیار شاد دارد. معماری ترکی در رنگ ها و طرح هایی  سرد اجرا می شود و هماهنگ با سلیقه این مردم است.

در سبک معماری مراکشی بر خلاف معماری ترکی که اکثرا رنگ های سرد و خشک مانند آبی دارند، از رنگ های بسیار گرمی مانند قهوه ای، قرمز و نارنجی و زرد استفاده می شود البته که سبک مراکشی محدود به این رنگ ها نیست و امروزه بسیاری از طیف های رنگی در آن مشارکت دارند اما معماری مراکشی به رنگ های گرم معروف است و شناخته می شود.

البته که با گسترش این معماری به سراسر دنیا امروزه هر کشوری از معماری سبک مراکشی با رنگ های مخصوص به فرهنگ خود استفاده می کند برای مثال در بسیاری از بناهای کشور ما که از معماری به سبک مراکشی استفاده شده است از رنگ های اصیل ایرانی مانند فیروزه ای و لاجوردی استفاده شده است و هماهنگ با روحیه مردمان کشورمان است.

سبک_معماری_مراکشی

ارتباط بین معماری مراکشی و اسپانیایی

تقریبا دو قرن پیش که کشور مراکش و اسپانیا بر سر مرز های خود با هم وارد جنگ شدند اسپانیا پیروز جنگ شد و مراکش را زیر سلطه خود گرفت و همین موضوع شروعی بر ترکیب معماری مراکشی و اسپانیایی بود. محصول هایی مانند کاشی مراکشی که از نوع زلیج (معرق) تولید می شدند را اسپانیا با نام خود وارد کشور های اروپایی می کرد و همین دلیل باعث شده در بسیاری از کشور ها این کاشی های نفیس را به اسم کاشی اسپانیایی بشناسند.

درباره کاشی اسپانیایی توضیحات کامل تری در صفحه ویرگول قرار دادیم که می توانید آن را مطالعه کنید و لذت ببرید. اسپانیا بعد از این موضوع به کل در حوزه معماری تغییر کرد و به گونه ای با معماری سبک مراکشی ترکیب شد و امروزه در کشور اسپانیا از این سبک معماری در رنگ های بسیار گرم مانند قرمز استفاده می شود.

معماری_اسپانیایی

طرح های معماری مراکشی

اگر تا به حال دقت کرده باشید در معماری مراکشی اکثرا از طرح های هندسی و تکرار شونده استفاده می شود و این به این دلیل است که پیاده سازی طرح های تکرار شونده در کاشی سازی بسیار ساده تر از طرح های خاص و تغییرپذیر است. برای مثال در ساخت کاشی طرح مراکشی در زمان های قدیم از روش معرق استفاده می کردند و اگر نمی دانید این روش کاشی کاری که جزء روش های اولیه کاشی کاری در جهان و کشور ما هم هست با کنار هم گذاشتن تکه های کوچک کاشی های ساده و تک رنگ، تشکیل می شود و طرح کامل می شود.

سبک_معماری_مراکشی

برای همین برای اینکه بتوانند به راحتی کاشی معرق را بسازند از طرح های هندسی و پر تکرار استفاده می کردند و این کارشان را در ساخت بسیار راحت می کرده است. جالب است بدانید که معماران کشور ما طرح های ایرانی مانند: گل و مرغ که هیچ تکراری در طرح های آن ها نیست را با روش معرق پیاده سازی می کردند که این عمل یک امر تقریبا غیرممکن و بسیار سخت است و این نشان دهنده توانایی بالای معماران ما است.

معماری_طرح_مراکشی

معماری مراکشی در محیط مدرن

علاوه بر محیط های سنتی که در گذشته از معماری مدرن در آنها استفاده می شد با گذشت زمان امروزه همان طرح های سنتی در محیط های مدرن نیز استفاده می شوند و کاربرد دارند و در این بخش قصد داریم چند محیط را برای شما مثال بزنیم که اگر معماری مراکشی را در آنجا به کار ببرید نتیجه ای بسیار فوق العاده خواهید گرفت. استخر و حوض یکی از محیط هایی است که امروزه از نقوش مراکشی در زیباسازی آن بسیار استفاده می شود و استخر های مراکشی به شدت ترند شده و محبوبیت یافته است. در استخر می توانید از طرح های مراکشی در کاشی و سرامیک استفاده کنید.

بین کابینت های آشپز خانه دیگر محیطی است که مناسب استفاده از معماری سبک مراکشی است و امروزه از کاشی های بین کابینتی مراکشی در این قسمت ها استفاده می شود که علاوه بر زیباسازی محیط کاربردهایی مانند ضدآب بودن و … را نیز دارند. بهترین و مناسب ترین قسمتی که می توانید از معماری مراکشی در آنجا استفاده کنید و در هر محیطی به کار ببرید کف است. کف هر محیطی برخلاف تصور بسیاری از عزیزان بیشترین تاثیر را در زیبایی محیط دارد. برای مثال از سرامیک کف مراکشی می توانید در محیط های اداری و کافی شاپ و رستوران و لابی هتل و … استفاده کنید و مطمئن باشید که نتیجه کار بسیار شگفت انگیز خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − هفت =

مشاوره و خرید