تولید کاشی سنتی (7 روش تولید در کارخانه کاشی سنتی آرچی لرن)

5/5 - (33 امتیاز)
Traditional tile production and traditional tile factory

تولید کاشی سنتی آرچی لرن

تولید کاشی سنتی در ایران از هزاران سال پیش مرسوم بوده است ما در کارخانه کاشی سنتی آرچی لرن با دهها سال تجربه در طراحی و تولید انواع کاشی در این مقاله قصد داریم مروری داشته باشیم به تولید و طرز تهیه کاشی سنتی.

تولید کاشی سنتی

تاریخچه تولید کاشی سنتی

تمدن ایلامی نزدیک به 4700 سال قبل در جنوب غربی فلات ایران نخستین پادشاهی خود را تاسیس کرد. ظروف سفالی با نقاشی طرح های هندسی که در ایلام کشف شده، نشان از تمدن پیشرفته ایلامیان نسبت به دوره تاریخی خودشان دارد. چیزی که ما امروز به عنوان کاشی می شناسیم در واقع همان ترکیبات خاک و پخت آن است که هزاران سال قدمت دارد. کاشی یکی از دست آوردهای مهم صنعت و معماری ایران است. فرآیند تولید کاشی سنتی در دوره های مختلف تاریخی ایران تغییرات بسیاری داشته است.

کارخانه_کاشی_سنتی

تولید کاشی سنتی قبل از اسلام

در معماری پارسی که متعلق به 2500 سال قبل است ایرانیان برای نماهای بیرونی از سنگ تراش خورده استفاده می کردند و برای تزئینات داخل از کاشی لعاب دار. البته در دروازه ایشتار یا همان دروازه بابل که امروز در موزه پرگامون برلین نگهداری می شود تمام سطح دیوار خارجی به ارتفاع 12 متر با آجر و کاشی لعاب پوشانده شده است.

این دروازه به عنوان یکی از آثار معروف معماری ایران پیش از اسلام در عراق کنونی قرار داشت. در سال 1927 میلادی زمانی که عراق جزئی از امپراطوری عثمانی محسوب می شد، این اثر ارزشمند با نظر دولت عثمانی به آلمان منتقل شد. در آنجا تمام نقوش اژدها و شیر و احشام با قطعات کاشی شکسته دوباره بازسازی شد.

تولید_کاشی_سنتی

تولید کاشی سنتی (طرز تهیه کاشی سنتی) پس از اسلام

کاشی سلجوقی

آجر کاری در معماری دوره سلجوقی جایگاه ویژه ای داشت. اما آغازگر تولید کاشی سنتی با رنگ های متنوع بدون شک سلجوقیان بودند. امیران سلجوقی و خصوصا خواجه نظام لملک تاثیر زیادی در توسعه فرهنگ و معماری این دوره داشتند. که زمینه را برای پیشرفت معماری و خصوصا کاشی کاری در دوره های بعد ایجاد کرد.

کاشی ایلخانی

تولید کاشی سنتی در این دوره فقط به صورت تک رنگ انجام می شد. با ترکیب کاشی های تک رنگ و آجر در این دوره معماری شاهد ابداع طرح های مختلف معقلی بودیم.

کاشی تیموری

در دوره تیموری معماری اسلامی به حد اعلائی رسیده بود. تولید کاشی سنتی معرق ابداع این دوره است. ساخت کاشی معرق حتی امروزه هم کار ساده ای نیست.

کاشی صفوی

در معماری صفوی تولید انواع کاشی سنتی به شکوفائی رسید. معرق به لحاظ سختی در ساخت کمتر استفاده شد، اما کاشی هفت رنگ پیشرفت چشمگیری داشت.

کاشی قاجاری

در معماری قاجاری تولید کاشی سنتی به نسبت دوره صفوی دارای رنگ بندی بیشتر و تنوع بالا در طرح بود. کاشی دیگر فقط برای ساختمان های مذهبی ساخته نمی شد بلکه قسمت عمده ای از ساختن کالا ها یا خدمات در خانه اعیان و کاخ ها انجام می شد.

کارخانه_کاشی_سنتی

معیارهای تولید کارخانه کاشی سنتی آرچی لرن چیست؟

ما در کارخانه کاشی سنتی آرچی لرن برایمان بسیار مهم است بدانیم ساختن کالا ها یا خدمات را می خواهیم در کجا استفاده کنیم و چه انتظاری از آن داریم. پیشنهاد می کنیم قبل از هر چیز با کارشناسان ما مشورت کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. اما در ادامه توضیحی راجب انواع تولید کاشی سنتی می آوریم.

تولید کاشی سنتی (طرز تهیه کاشی سنتی) از نظر مکان مورد استفاده:

تولید کاشی سنتی مساجد

تولید کاشی سنتی مسجد ویژگی های خاص خود را دارد که در یک نگاه می توان آنها را از انواع دیگر کاشی تشخیص داد.

– نقوش اسلیمی ختائی به شکل دایره وار به عنوان نمادی از بهشت

– نقوش هندسی تکرار شونده مثل دایره، مربع و مثلث

– خط نوشته آیات با خطوط کوفی، ثلث و ریحان

– رنگ های غالبا آبی تیره (لاجورد) و فیروزه

کارخانه_کاشی_سنتی
تولید کاشی سنتی برای اماکن عمومی و شهری

در کاشی گل و مرغ ایرانی، رنگ آمیزی واقع گرایانه نیست و غالبا به صورت انتزاعی کار می شود. این ویژگی به هنرمند آزادی عمل می دهد تا بتواند با مخاطبان بیشتری ارتباط بگیرد. استفاده گل و مرغ در قاب های مستقل ایده مناسبی است. طرح های روایتی همچون شاهنامه نیز می تواند برای بیننده جذاب و الهام بخش باشد. تولید کاشی سنتی برای کف این مکانها با طرح های شلوغ و تنوع رنگ بندی بالا توصیه نمی شود.

تولید کاشی سنتی برای منازل شخصی

طرح و رنگ کاشی در این مکان ها به سلیقه مشتری بر می گردد. استفاده از رنگ های کرم و قهوه ای مناسب این فضاهاست و یکی از پارامترهایی است که فضا را می تواند سنتی یا مدرن نشان دهد.

تولید کاشی سنتی از نظر روش ساخت:

روش های بسیاری برای تولید در کارخانه کاشی سنتی وجود دارد که شاید پس از ساخت، یک بیننده عادی تفاوت زیادی بین آنها نیابد حال آنکه می توانند بسیار متفاوت باشند با هم. مثلا یک سطح کار شده با کاشی معرق و کاشی هفت رنگ را از فاصله چند متری هم یک فرد غیر متخصص نمی تواند تشخیص دهد در صورتی که به لحاظ روش تولید کاشی معرق حداقل ده برابر زمان بر تر و طبیعتا هزینه بر تر است البته که به لحاظ مقاومت نهائی نیز قابل مقایسه نیستند.

تولید_کاشی_سنتی

تولید انواع کاشی سنتی به لحاظ طرح:

طرح های هندسی (کاشی تکرار)

یک طرح مشخص است که بارها تکرار می شود و از در کنار هم قرار گرفتن، طرح جدیدی نیز ایجاد می کند. تولید در کارخانه کاشی سنتی با این طرح ها از سرعت قابل توجهی برخوردار است. این امر باعث می شود قیمت نهائی آن پایین تر از انواع دیگر کاشی ایرانی باشد. در صورتی که کیفیت قابل توجهی نیز دارد از همان رنگ و لعاب هفت رنگ برای ساخت آن استفاده می شود و در همان دمای 1050 درجه سانتی گراد پخت می شود. تنها با تغییر در نقوش هندسی  و رنگ آمیزی می توان محل کاربری آنها را از فضای سنتی به مدرن تغییر دارد.

کارخانه_کاشی_سنتی
طرح های غیر هندسی (کار دست)
ختائی اسلیمی

یا همان گل و بوته که بیشتر مناسب فضاهای مذهبی است تا مسکونی. هرچه طرح ها ریزتر و با رنگ بندی متنوع تری باشد قیمت نهایی تولید کاشی سنتی بالا می رود.

گل و مرغ

تولید کاشی سنتی با ترکیب پرندگان و گیاهان از دوره سلجوقی تا به امروز ادامه داشته است. ولی تغییرات طرح های کاشی روند کندی داشته است. در پایان معماری صفوی نقش پرندگان با دقت بیشتری کشیده شده است و یا در مکتب نگارگری شیراز برگ گیاهان پرتر است که در مکاتب دیگر نازک ترند.

مینیاتور (تذهیب)

نقاشی ایرانی که قبل از ورود اسلام به ایران وجود داشت، دچار رکود شد. اما با گذشت 300 سال پس از ورود اسلام ایرانیان به دربار عباسیان راه یافتند و با ادغام هنر خود با عرفان اسلامی خالق منیاتور شدند که متاسفانه بخش عظیمی از آن طی حملات مغولان از بین رفت. امروزه تولید کاشی سنتی با طرح های منیاتوری انجام می شود.

تولید_کاشی_سنتی

روش سفارش در کارخانه کاشی سنتی آرچی لرن

با توجه به طیف وسیع طرح و روش تولید در کارخانه کاشی سنتی آرچی لرن پیشنهاد می کنیم حتما از مشاوره رایگان کارشناسانمان استفاده کنید. هر طرحی که در تصور کنید برای ما قابل تولید است کافیست طرح دلخواهتان را برایمان ارسال کنید و یا اگر در انتخاب طرح دچار تردید هستید از طرح های پیشنهادی ما استفاده بفرمایید.

برای مشاوره با مدیریت کارخانه کاشی سنتی آرچی لرن و ارتباط مستقیم با مدیریت مجموعه ( مهندس کریمی) می توانید از شماره‌ های ثبت شده در وبسایت استفاده کنید پاسخگویی شما باعث افتخار ماست. در نهایت می توان گفت : با ما در باغی از هنر و معماری نفس بکشید.

 

منابع:

The Simplicity of Iranian Architecture's Complex Geometry

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =

مشاوره و خرید