5/5 - (7 امتیاز)

کاشی سنتی قم

کاشی سنتی قم از زمان های قدیم تا به الان یکی از پر طرفدارترین متریال ها در معماری ایرانی اسلامی است. این شهر یکی از مهاجر پذیرترین شهرهای ایران نیز هست. تولیدات صنعتی در شهر قم وضعیت بسیار خوبی دارد که از نمونه تولیدات موفق این شهر می توان به صنعت مبلمان و کاشی سنتی قم اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم درباره شهر قم و تاریخچه اش، تاریخچه کاشی کاری در قم و همچنین نکات کلیدی خرید کاشی سنتی قم صحبت کنیم پس اگر قصد خرید یا فروش کاشی های لعاب دار قدیمی از این شهر را دارید با ما در ادامه همراه باشید:

خرید_کاشی_سنتی_قم

پیشینه شهر قم

طبق عقیده بسیاری از باستان شناسان، شهر قم، یکی از اولین مکان های روی زمین بوده است که انسان های اولیه در آن زندگی می کردند و قدمت این شهر تقریبا بیش از 8000 سال است. این شهر قبل از دوران ساسانیان شهری متروکه و خرابه بود که به دست قباد ساسانی بازسازی و آباد شد. با ظهور اسلام در ایران و وارد شدن اعراب و شیعیان به ایران، قم از همان اول به عنوان پایتخت مذهبی شیعه تبدیل شد.

و این موضوع باعث مهاجرت اکثر هنرمندان ایرانی به این شهر و در نتیجه باعث دگرگونی رسم و رسومات این شهر شد. حتی این دگرگونی گریبان گیر معماری اسلامی آن شهر هم شد. بناهایی که با کاشی های سنتی قم با نقش های حیوانات ساخته شده بودند همگی تخریب شدند و با طرح های اسلامی بازسازی شدند. با پیدایش صفویان شیعه، قم در زمینه آثار هنری به اوج خود رسید. در زمان شاه عباس اول صفوی تلاش و کوشش های بسیار زیادی در زمینه زیباسازی این شهر انجام گرفت.

کاشی_سنتی_قم

تاریخچه کاشی سنتی قم

به گزارش برخی از پژوهشگران یکی از خصوصیات بارز معماری ایرانی اسلامی کاشی کاری است و اکثر این پژوهشگران، قم را اولین شهری که از این صنعت در زیباسازی بناهای خود استفاده کرده است می دانند. پیش از دوره صفوی این صنعت خیلی محبوب نبود اما در دوره سلاطین صفوی که به امور مذهبی شدیدا علاقه داشتند استفاده از کاشی سنتی قم در نما بسیار افزایش یافت و مکان های تاریخی و مذهبی بسیار زیادی در این شهر ساخته شد. از مکان های کاشی کاری شده شهر قم می توان به حرم حضرت معصومه و مسجد امام حسن عسگری )ع( و مسجد جمکران اشاره کرد.

کاشی_سنتی_قم

تولیدات کاشی سنتی قم

امروزه قم به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کاشی های لعاب دار در ایران تبدیل شده است و سالانه بیشاز 50 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک تولید می کند که این صنعت به یکی از اصلی ترین صنایع این شهر تبدیل شده است. شهر قم به دلیل تاریخچه اسلامی فراوانی که دارد اکثرا کاشی هایی با طرح های اسلامی و کتیبه های خطی تولید می کند و به تولید کاشی سنتی معرق معروف است.

کتیبه های روی کاشی سنتی قم به سه دسته آیات قرآنی و احادیث و روایات امامان و اشعار حماسی فردوسی تقسیم می شود. کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب کاشی سنتی قم باعث محبوبیت و داغ شدن بازار خرید و فروش این کاشی ها در شهر قم شده است و اگر شما هم قصد خرید از فروشندگان این شهر را دارید قطعا انتخاب مناسبی را انجام داده اید.

خرید_کاشی_سنتی_قم

ولی نکته اینجاست که استفاده از کاشی سنتی قم در نما یک کار بسیار هنری و تخصصی است و حتما باید زیر نظر متخصص انجام شود و موضوعی نیست که یک آدم عادی از پس آن بر بیاید. قبل از ثبت سفارش و خرید کاشی سنتی قم پیشنهاد می کنیم حتما با متخصصان ما با شماره 09153069688 تماس بگیرید تا برای استفاده از کاشی سنتی در نما شما را راهنمایی کنند.

کاشی_سنتی_در_قم

خرید کاشی سنتی قم به صورت آنلاین

یکی از بزرگترین مشکلات مردم در ساخت و ساز، پیدا نشدن بعضی از مصالح خاص و کمیاب بودن آن هاست دقیقا مثل کاشی سنتی قم که در گذشته مردم برای خرید آن مجبور به رفتن به شهر قم بودند. اما خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و به روز شدن کسب و کار ها، امروزه شما می توانید از هر کجای ایران که هستید سفارش خرید کاشی سنتی خود را آنلاین ثبت کنید. برای این کار فقط کافیست طرح انتخابی خود را به شماره 09153069688 در یکی از پیام رسان ها ارسال کنید و با رنگ و ابعاد مد نظر تحویل بگیرید و یا برای دریافت مشاوره برای انتخاب طرح کاشی با شماره 09153069688 تماس بگیرید.

 

  منابع:

ویکی پدیا: قم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

مشاوره و خرید