سحر و جادوی کاشی سنتی دیوار (قیمت کاشی سنتی دیواری 1403)

5/5 - (7 امتیاز)

سحر و جادوی کاشی سنتی دیوار

استفاده از کاشی سنتی دیوار با الهام از طرح ها و الگوهای قدیمی، به دکوراسیون داخلی خانه روح و گرما می بخشد. در دنیای امروز با وجود مدرن شدن سبک معماری ها، بسیاری از افراد همچنان به دنبال این هستند که فضای خانه خود را طوری بسازند که حس اصالت و و نوستالژیکی داشته باشد. یکی از راه هایی که می توان با استفاده از آن نمای بسیار جذابی به خانه داد کاشی های اصیل ایرانی است.

کشور ما با تاریخ کهن در هنر و صنعت و برخورداری از ذخایر بسیار زیاد مواد اولیه از زمان های قدیم یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کاشی و سرامیک بوده است. در این مقاله به بررسی عمیق تری از کاشی سنتی دیوار خواهیم پرداخت و راه کارهایی برای بهره مندی از آنها در فضاهای داخلی و خارجی را بررسی خواهیم کرد.

کاشی_سنتی_دیوار

تاریخچه کاشی سنتی دیوار

کاشی کاری به عنوان یکی از قدیمی ترین هنرهای انسانی از دوران باستان تا امروز شکوه خود را در هنر دکوراسیون نشان داده است. در این بخش، به تحولات و تاریخچه کاشی سازی سنتی در ایران خواهیم پرداخت.

تاریخچه استفاده از کاشی سنتی دیوار در نماها در ایران به بیش از 1300 سال قبل از میلاد باز می گردد. حکومت شاهنشاهی هخامنشیان باعث رشد و پیشرفت این صنعت در ایران شد و با استفاده از کاشی سنتی دیوار در نماهای کاخ ها و بناهای خودشان، فرهنگ استفاده از این کاشی ها در میان مردم و معماران ایرانی جا انداخت.

بعد ها با ظهور اسلام، این صنعت در ایران به اوج خود رسید. مهندسان و معماران مسلمان ایرانی از کاشی سنتی دیوار در نماهای مساجد و حرم ها و زیارتگاه ها استفاده کردند. با به وجود آمدن مراکز زیارتی بسیار زیاد هنر کاشی کاری بسیار رشد کرد و ایران به یکی از اولین و بزرگترین تولیدکنندگان کاشی لعاب دار تبدیل شد. امروزه نیز این صنعت یکی از مهم ترین و پول ساز ترین صنایع کشور ایران می باشد.

کاشی_سنتی_دیواری

مواد و تکنیک ساخت کاشی سنتی دیوار

کاشی قدیمی از دو بخش بدنه و لعاب تشکیل شده است. قسمت بدنه یا همان بخش استخوان کاشی از خاک رس و سیلیس و بنتونیت تشکیل شده است و قسمت لعاب یا همان قسمت شیشه ای روی کاشی از اکسید فلزات تشکیل شده است. برای ساخت کاشی سنتی دیوار ابتدا مواد اولیه بدنه را با هم ترکیب می کنند و با استفاده از دستگاه های بزرگی آن ها را الک می کنند.

سپس با دستگاه پرس، آن ها را پرس می کنند و وارد کوره های پخت کاشی می کنند. پس از اینکه بدنه یا به اصطلاح بیسکوئیت کاشی خشک و آماده شد آن ها را از کوره خارج می کنند. پس از زدن لعاب کاشی  آن را دوباره وارد کوره می کنند و در انتها قلم گیری و رنگ گذاری و پخت نهایی انجام می گردد. پس از انجام تمام این موارد به مرحله خشک کردن کاشی می رسیم که به نسبت ضخامت خشت معمولا بین 3 تا 5 روز طول می کشد تا به طور کامل خشک شود.

کاشی_سنتی_دیوار

کاربرد کاشی سنتی دیوار در دکوراسیون داخلی و خارجی

کاشی سنتی دیوار امروزه علاوه بر استفاده در مکان های مذهبی و تاریخی، برای زیبایی و نمایش سنت و اصالت در مکان های مختلف حتی دکوراسیون های داخلی خانه ها استفاده می شود. این کاشی ها با رنگ و لعاب جذابی که دارند به نما ها روح می دهند و حس نوستالژیک خیلی زیبایی را به انسان القا می کنند.

استفاده از اکسید فلزات باعث مقاومت بسیار بالای این کاشی ها شده است و عواملی مانند نور خورشید و حرارت هیچ تاثیری روی این کاشی ها ندارند. همچنین لعاب این کاشی ها باعث مقاومت در برابر رطوبت و آب می شود و در نتیجه این کاشی ها بسیار از نظر بهداشتی مناسب هستند.

کاشی_سنتی_در_دیوار

انتخاب طرح، نصب و نگهداری کاشی سنتی دیوار

کاشی کاری سنتی یکی از مهمترین عناصر تزئینی معماری ایرانی است. طرح کاشی سنتی تاثیر بسیار زیادی در زیبایی نمای شما دارد که باید در انتخاب آن بسیار دقت کنید. کاشی های لعاب دار سنتی در انواع مختلفی مانند معرق و مقلی و هفت رنگ و مشبک تولید می شوند که هر کدام مناسب فضای خاص خود هستند.

انتخاب طرح و نوع کاشی سنتی دیوار یک موضوع بسیار مهم است که باید حتما در آن بسیار دقت داشته باشید چرا که هر طرح کاشی برای فضای خاص خود مناسب است مثلا کاشی معرق برای استفاده در دکوراسیون داخلی خانه مناسب نیست. پیشنهاد می کنیم پیش از خرید کاشی سنتی دیوار با متخصصان ما با شماره 09153069688 تماس بگیرید و راهنمایی دریافت کنید.

نصب کاشی روی دیوار هم یک کار بسیار تخصصی و فنی است که باید حتما توسط اشخاص حرفه ای و با تجربه انجام گیرد. بخشی از زیبایی و چشم نوازی این کاشی ها به تمیزی و نحوه نصب آن ها برمی گردد. درزهای تمیز و یکسان، لبه های چفت و تراز کاشی ها را زیبا تر می کند. کاشی لعاب دار نسبت به نوع و جنس کاشی با چسب کاشی یا ملات به دیوار چسبانده می شود.

برای نگهداری و نظافت این کاشی ها باید از مواد مناسب و مخصوص استفاده کنید تا سطح لعابی روی کاشی خراب نشود همچنین از پارچه های نرم و لطیف استفاده کنید و از تمیز کردن آنها با دستمال های زبر خودداری کنید.

کاشی_سنتی_دیواری

مزایا، معایب و قیمت کاشی سنتی دیوار

از مزایای استفاده از کاشی سنتی دیوار در نما می توان به مقاومت بالای آن در برابر حرارت و نور خورشید، مقاومت در برابر رطوبت و آب، راحتی در تمیزکاری و مسائل بهداشتی، زیبایی و وجود طرح های بسیار متنوع اشاره کرد. شاید از معایب آن بالاتر بودن قیمت کاشی سنتی دیوار به نسبت  یک سری مصالح قابل استفاده در نما به توان اشاره کرد.

کاشی_دیوار_سنتی

خرید کاشی سنتی دیوار

خرید و اجرای کاشی های طرح دار ایرانی سنتی دار یک کار بسیار تخصصی است و باید حتما توسط فردی با تجربه انجام شود. پیشنهاد ما به شما سفارش و خرید کاشی سنتی دیوار از طریق گروه معماری سنتی آرچی لرن است. این گروه بیش از 50 سال است که به صورت تخصصی در زمینه تولید کاشی لعاب دار سنتی فعالیت می کند. برای ثبت سفارش می توانید از طریق تماس با شماره تلفن 09153069688 اقدام فرمایید.

 

منابع:

پینترست کاشی سنتی ایرانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + یک =

مشاوره و خرید