کاشی زلیج چیست؟ (قیمت کاشی زلیج آرچی لرن 1403)

5/5 - (5 امتیاز)

کاشی زلیج چیست؟

کاشی زلیج نوعی از کاشی های معرق محسوب می شود که نام آن از فعل عربی زَلَجَ به معنای لغزندگی و «سر خوردن» گرفته شده است، و به صاف و صیقلی بودن لعاب کاشی اشاره دارد. اولین بار در کشور مراکش تولید شد و در دنیا با همین نام معروف شد. کاشی زلیج که به آن کاشی مغربی نیز می گویند کاشی بسیاری نفیسی است که در طرح های هندسی و تکرار شونده به صورت تمام دست و بدون دخالت ماشین آلات تولید می شود.

طرح های کاشی زلیج زیر مجموعه کاشی مراکشی است که امروزه در کاشی کاری کشور ما هم دیده می شود و در تولیدات کاشی سنتی بسیار استفاده می شود. اگر قصد خرید کاشی زلیج را دارید پیشنهاد می کنیم حتما با خواندن کامل این مقاله اطلاعات خود را درباره این کاشی بالا ببرید.

کاشی_زلیج

تاریخچه کاشی زلیج چیست

پیش از پرداختن به نکات مهم در خرید کاشی زلیج بهتر است کمی بیشتر با آن آشنا شویم. همانطور که گفتیم زلیج کاشی ای از نوع معرق بود که اولین بار در مراکش تولید شدند و در دنیا عرضه شدند. مراکش یکی از آخرین کشور هایی بود که توسط مسلمانان فتح شد و پلی ارتباطی برای انتقال فرهنگ مسلمانان به غرب بود.

کاشی کاری در زمان های پیش از اسلام نیز در مراکش انجام می شد اما این کشور نیز مانند ایران با ورود اسلام به آن در بسیاری از صنعت ها مانند کاشی کاری رشد کرد و دیده شد. در زمان حکومت فاطمیان در اواسط قرن دهم تولیدات کاشی زلیج به اوج خود رسید و معروفیت آن کاشی در جهان در اصل به آن زمان باز می گردد.

بعد ها سایر کشور های مسلمان مثل الجزایر و تونس از طرح های کاشی های مراکشی مثل زلیج استفاده کردند و از روی آنها الگو برداری کردند، نمونه های استفاده شده از طرح های آن را امروز در مقبره سعدی قابل مشاهده است. از نمونه های بسیار بزرگ کاشی کاری شده با استفاده از کاشی های زلیج می توان به مسجد کصباح در مراکش اشاره کرد.

کاشی_زلیج_چیستتولید کاشی زلیج به صورت هفت رنگ

اگر با تاریخچه کاشی کاری در ایران و جهان آشنایی داشته باشید می دانید که با گذشت زمان، دیگر تولید کاشی به روش معرق برای همه توجیه اقتصادی نداشت و به دلیل زحمت زیادی که برای ساخت آن کاشی باید می کشیدند اتمام نمای یک بنا زمان زیادی می برد. در آن زمان تولید کاشی به روش هفت رنگ ابداع شد و به سرعت هم جایگزین کاشی معرق شد.

قیمت کاشی زلیج به صورت هفت رنگ یک دهم کاشی معرق هم نیست و هزینه ای بسیار پایین تر دارد. امروزه در کشور ما زلیج در روش هفت رنگ و معرق تولید می شود و در بازار با نام های کاشی مراکشی، کاشی اسپانیایی، کاشی مغربی، کاشی مکزیکی به فروش می رسد. خوشبختانه با مدرن شدن زندگی و صنایع مختلف، صنعت تولیدات کاشی و سرامیک هم به روز شده.

و اکثر تولیدات با استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات انجام می گردد و همین موضوع باعث شده تولید راحت تر و ارزان تر باشد، البته که روش های قدیمی و اصیل ایرانی نیز همچنان وجود دارد و تولید کنندگان زیادی حاضر به ساخت کاشی به صورت معرق یا هفت رنگی دستی هستند.

خرید_کاشی_زلیج

طرح ها و رنگ های کاشی زلیج چیست

همانطور که گفتیم امروزه این کاشی ها در اکثر کشور های جهان از جمله ایران در طرح های مختلفی تولید می شود و به فروش می رسد. همین موضوع باعث شده در تولیدات کاشی زلیج رقابت های سختی راه بیفتد و خلاقیت هایی در طرح و رنگ این کاشی به کار برده شود. به طور کلی کاشی های زلیج در طرح های شلوغ هندسی و اسلامی تولید می شوند و برای مکان های سنتی مانند رستوران های سنتی، لوکیشن های عکاسی، هتل های نوستالژیک و … کاربرد دارند.

در زمان تولید کاشی زلیج معمولا مانند سایر کاشی های سنتی از رنگ های طیف گرم و شاد استفاده می شود که باعث جلا دادن روح فرد و روح گرفتن نمای ساختمان و محیط می شود و استفاده از آن بسیار پیشنهاد می شود.

کاشی_زلیج

خرید کاشی زلیج از تولیدکننده ها و فروشندگان ایرانی

در کشور ما کاشی زلیج به دلیل سخت بودن مراحل ساخت آن کمی کاشی کمیاب و گران قیمتی است و باید در خرید کاشی زلیج بسیار  دقت کنید. اگر می خواهید محصولی مرغوب و با کیفیت را با قیمتی مناسب خریداری کنید باید به دنبال تولیدکنندگان آن محصول باشید نه فروشندگان. همانطور که در بخش های قبلی گفتیم کاشی زلیج در نوع معرق و هفت رنگ دستی و چاپی تولید می شود که هر کدارم برای بنایی مناسب اند. قیمت کاشی معرق زلیج از معرق ایرانی هم بالاتر است.

زلیج_چیست

برای مثال کاشی های به کار رفته در حرم اما رضا اکثرا از نوع معرق هستند، کاشی های مساجد از نوع هفت رنگ دستی و کاشی های رستوران ها و هتل ها و … از نوع هفت رنگ چاپی هستند که طرح و رنگ آنها بسیار دقیق و بدون خطاست. اگر قصد خرید کاشی زلیج و یا استعلام قیمت کاشی زلیج را دارید می توانید از طریق شماره تلفن 09153069688 با متخصصان گروه ما تماس حاصل کنید و سفارش خود را ثبت کنید. ما کاشی زلیج را در نوع معرق و هفت رنگ و … با رنگ ها و ابعاد و متراژ های مختلف تولید و در بازار عرضه می کنیم.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

مشاوره و خرید