کاشی در کیش (فروش کاشی سنتی کیش 1402 آنلاین)

5/5 - (7 امتیاز)

کاشی در کیش

هنر کاشی کاری یکی از هنر های ارزشمند ایران است که از دوران باستان تا به امروز در تزئینات معماری به کار رفته است. یکی از مکان هایی که در آن کاشی های سنتی بسیار پر استفاده هستند جزیره کیش است. جزیره کیش به دلیل مکان های تفریحی و مراکز خرید بزرگ اش معروف است. اما در این مقاله قصد داریم سری هم به هنرهای دستی و معماری آن جزیره و مخصوصا کاشی لعاب دار بزنیم و نکاتی که باید قبل از خرید کاشی سنتی کیش به آنها دقت کنید را برای شما شرح دهیم.

کاشی_در_کیش

تاریخچه جزیره کیش

قبل از اینکه بخواهیم درمورد جزئیات فروش کاشی سنتی کیش باهم حرف بزنیم بهتر است که اول نگاهی به تاریخچه این جزیره و اتفاقاتی که در آن افتاده است صحبت کنیم. جزیره کیش در تاریخ با نام های کامتینا و آراکاتا و همچنین قیس شناخته می شد. از دوران تمدن های آشوری و ایلامی موقعیت استراتژیکی جزیره کیش مشخص شد. با از بین رفتن این تمدن ها و با به میان آمدن حکومت شاهنشاهی هخامنشیان، خلیج فارس تحت تاثیر قرار گرفت.

فروش_کاشی_در_کیش

در این دوره به دلیل موقعیت جغرافیایی بسیار خوب و افزایش دریانوردی، این جزیره به یکی از مهم ترین جزایر خلیج فارس تبدیل شد. جزیره کیش در دوران اشکانیان و ساسانیان هم در دست ایرانی ها بود و بعد ها با گسترش اسلام این جزیره به دست خلافی اموی افتاد. از دوران آل بویه دوباره این جزیره تحت حکومت ایران درآمد و در دوران سلجوقیان به بزرگترین جزیره و مرکز خرید و تجارت خلیج فارس تبدیل شد.

در دوران طلایی کیش، هنرمندان و شاعران و مورخان زیادی به آنجا سفرکردند. ابن خرداد و سعدی دو تن از معروف ترین کسانی بودند که از این جزیره و زیبایی هایش در آثار خود نام بردند. زمانی که مارکوپولوی معروف در امپراتوری چین بود، درمورد مروارید های بسیار زیبا و درخشان همسر امپراتور سوال کرد و در پاسخ گفتند که این مروارید ها از جزیره کیش به دستشان رسیده است.

فروش_کاشی_در_کیش

تاریخچه استفاده از کاشی در کیش

استفاده از کاشی در کیش به معماری ایرانی پیش از ورود اسلام بر می گردد که در کیش بسیار محبوب بود و با طرح های انسان و حیوانات در معماری استفاده می شد. اما پس از ورود اسلام به ایران، مسلمانان تمام آن طرح ها را از بین بردند و چهارچوبی اسلامی روی طرح های معماری پیاده کردند. جزیره کیش از دوران باستان یکی از مکان های پر استفاده از کاشی های سنتی بوده است و از مکان های تاریخی کاشی کاری شده کیش می توان به مسجد جامع کیش و مسجد خاتم الانبیاء و مسجد امام حسن مجتبی اشاره کرد.

کاشی در کیش (شهر تاریخی حریره)

در 1000 سال قبل، بندر تجاری سیراف که در دوره ساسانی شکوه و عظمت بسیاری داشت ویران گشت. تاجران سیرافی چاره ای جز این نداشتند که مکانی دیگر را برای تجارت انتخاب کنند که این باعث شد وارد کیش شوند و شهر حریره را بنا کنند. در این شهر فضاهای متنوعی وجود دارد. آثار استفاده از کاشی در کیش به حریره بر می گردد که به شکل ستاره ای کار شده است. همانند بناهای ایلخانی سلطانیه و تخت سلیمان.

و کاملا مشخص است کاشی های سنتی که در کیش کشف شده است در آن زمان هم وارداتی بوده و از شهرهای خراسان بزرگ به کیش برده شده است. این شهر ویژگی های خاص معماری دارد که در هیچ یک از تپه های باستانی ایران دیده نشده مجموعه ای از کانال های زیرزمینی افقی و چاه های متعدد که کاربری آن کاملا مشخص نشده است.

فروشگاه_کاشی_در_کیش

تولیدات کاشی سنتی کیش

جزیره کیش محل تولید صنایع دستی و هنری مثل کوزه های سفالی و سبد و حصیر و صنایع دستی دریایی است. اما نکته ای که وجود دارد این است که طی چندین سال گذشته تولید کاشی سنتی کیش تقریبا به صفر رسیده و در این جزیره به دلیل مقرون به صرفه نبودن، تولیدات خاصی در زمینه تولید کاشی سنتی کیش انجام نمی شود. برای خرید کاشی های با کیفیت مثل کاشی های سنتی معرق و هفت رنگ می توانید به شهر هایی مثل مشهد و یزد و اصفهان و شیراز مراجعه کنید.

خرید_کاشی_در_کیش

خرید و فروش کاشی سنتی در کیش

همانطور که قبل تر گفتیم، تولیدات کاشی سنتی کیش بسیار کاهش یافته است اما با این وجود همچنان بازار خرید و فروش کاشی سنتی کیش بسیار داغ است. جزیره کیش یک جزیره فوق العاده توریستی است و سالانه بیش از 12 میلیون گردشگر از این جزیره دیدن می کنند. اهالی این جزیره همچنان در تلاش اند تا با به کار بردن کاشی های سنتی و استفاده از معماری ایرانی اسلامی و طرح های مراکشی در نماهای داخلی و خارجی ساختمان ها و رستوران ها و مکان های تفریحی، تاریخچه و فرهنگ ایرانیان را به رخ بکشند و به توریست های خارجی نمایش دهند.

تاثیر کاشی های مراکشی در کیش

مراکش کشوری در آفریقا با ساحل زیبای مدیترانه، تشابهات بسیاری با جزیره کیش دارد. از آب و هوا گرفته تا معماری و حتی اینکه مثل کیش مقصدی است مسافرتی، برای عاشقان و مهد داستان هایی فانتزی همچون کازابلانکاست. بازتاب این فرهنگ در کاشی های رنگارنگش کامل قابل مشاهده است. در سال های اخیر کارفرمایان و معماران تمایل بسیاری در استفاده از کاشی مراکشی در کیش داشته اند و باعث شده اند که زیبایی های این جزیره زیبا دو چندان شود مجموعه آرچی لرن تامین کاشی های رنگارنگ و دست ساز زیادی را به عهده داشته است و مفتخریم که در تنوع و رنگ بندی و طرح تولیدات نامحدودی داریم.

کاشی_سنتی_کیش

خرید کاشی سنتی کیش به صورت آنلاین

بسیاری از اهالی و ساکنان جزیره کیش برای خرید و ثبت سفارش کاشی سنتی مجبور به رفتن به شهر هایی مثل مشهد و اصفهان و یا شیراز هستند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و پدیدار شدن کسب و کار های آنلاین شما می توانید سفارش های خود را از طریق وبسایت های موجود ثبت کنید. پیشنهاد ما برای خرید کاشی سنتی کیش، گروه کارخانجات کاشی سنتی آرچی لرن است که با بیش از 50 سال سابقه در زمینه تولیدات کاشی های لعاب دار، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این محصول اصیل در ایران است.

برای ثبت سفارش می توانید با شماره 09153069688 تماس بگیرید.

 

 منابع

 

ویکی پدیا : کیش

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 2 =

مشاوره و خرید