کاشی سنتی اردبیل (قیمت و خرید کاشی اردبیل 1403)

5/5 - (1 امتیاز)

کاشی سنتی اردبیل

کاشی کاری از قدیمی و اصیل ترین هنرهای ایرانیان از دوران باستان تا به امروز بوده است. کشور ما از زمان قبل از میلاد مسیح از بزرگ ترین تولیدکنندگان کاشی سنتی در جهان بوده است و بناهای تاریخی زیادی در ایران وجود دارد که از این مصالح در زیباسازی آن به کار رفته است. اردبیل یکی از شهر های تاریخی باستانی ایران است که در هنر ها و صنعت های بسیاری موفق است که از یکی از آنها تولیدات کاشی و سرامیک سنتی است.

در این مقاله قصد داریم به کاشی سنتی اردبیل و تاریخچه آن بپردازیم و همچنین نکات مهم در خرید کاشی سنتی اردبیل را برای شما بازگو کنیم پس اگر قصد خرید این کاشی ها و استفاده از آنها را دارید پیشنهاد می کنیم این مقاله را به صورت کامل مطالعه نمایید.

کاشی_سنتی_اردبیل

تاریخچه اردبیل

قبل از پرداختن به نکات مهم درباره کاشی سنتی اردبیل بهتر است اول کمی درباره تاریخچه شهر اردبیل بخوانیم و از اتفاقاتی که در آن رخ داده است باخبر شویم. اردبیل در گذشته با نام های دارلارشاد و دارالملک شناخته می شد. این شهر به دلیل اینکه در مسیر جاده ابریشم قرار داشت در گذشته رونق اقتصادی بسیار خوبی داشت و از دلایل اصلی پیشرفت هنر و صنعت در این شهر است.

اردبیل از دو واژه ارته به معنی مقدس و ویل به معنی شهر تشکیل شده است و جزو شهرهای تاریخی و باستانی ایران است. اردبیل با ظهور صفویان در معماری اسلامی اعتبار و ارزش ویژه ای پیدا کرد و بسیاری از هنر ها و صنعت هایی که در این شهر وجود داشتند به خصوص تولیدات کاشی پیشرفت کردند و توسعه یافتند. قالی بافی، تولید سازهای سنتی موسیقی، منبت کاری و سفالگری نیز از هنر های مهم مردم اردبیل از زمان های قدیم بوده اند.

کاشی_سنتی_در_اردبیلتاریخچه کاشی سنتی اردبیل

تولیدات کاشی سنتی اردبیل در پیش از اسلام بسیار کم بود و توجهی به این هنر و صنعت نمی شد. اما با ظهور صفویان و به تخت نشستن شیخ صفی الدین صفوی، این شهر پیشرفت چشمگیری در هنر و صنعت کرد و به خصوص تولید کاشی بسیار رواج یافت.

با ظهور اسلام در ایران و شروع ساخت مساجد و بناهای زیارتی در ایران، تولیدات کاشی سنتی اردبیل به اوج خود رسید و همچنین فرهنگ استفاده از کاشی سنتی اردبیل در بین معماران اردبیلی جا افتاد.از بناهای به جا مانده کاشی کاری شده آن زمان می توان به آرامگاه شیخ صفی الدین و خانه وکیل الرعایا اشاره کرد که در نمای آنها از کاشی هفت رنگ در رنگ های سبز و آبی استفاده شده است که باعث چشم نوازی نمای آنها شده است.

خرید_کاشی_سنتی_اردبیل

تولیدات کاشی سنتی اردبیل

کاشی های سنتی به طور کلی به سه دسته معرق و معقلی و هفت رنگ تقسیم می شوند. در شهر اردبیل کاشی های سنتی معمولا از نوع هفت رنگ تولید می شوند. در نوع هفت رنگ ابتدا طرح روی کاغذهای پوستی طراحی می شود و سپس کاغذ با استفاده از سوزن سوراخ و طرح با استفاده از ذغال روی کاشی وارد می شود و پس از آن کاشی را رنگ آمیزی و وارد کوره می کنند. این نوع کاشی کاری در زمان صفویان به میان آمد و به دلیل ارزان تر بودن نسبت به معرق به سرعت محبوب و جایگزین کاشی های معرق شد و در نماها استفاده شد.

قیمت_کاشی_اردبیل

اردبیل از زمان ظهور صفویان در تولیدات کاشی بسیار موفق بود و یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان کاشی در ایران بود اما امروزه تولیدات کاشی سنتی اردبیل کمی پایین آمده و بازار خود را از دست داده است زیرا مردم ترجیح می دهند کاشی را از شهر های مشهد و یزد خریداری کنند تا هم هزینه کمتری داشته باشد و هم کیفیت بالاتری داشته باشد. کاشی سنتی اردبیل در طرح های کتیبه های خطی و گره های اسلامی تولید می شوند و مناسب برای مکان های زیارتی مانند مسجد هستند.

فروش_کاشی_سنتی_در_اردبیل

قیمت کاشی سنتی اردبیل

قیمت کاشی سنتی اردبیل به عوامل مختلفی مانند طرح و نقش، نوع برش و ابعاد کاشی بستگی دارد و به نسبت تغییر این عوامل در کاشی، قیمت آن نیز متفاوت می شود. مثلا کاشی هایی که با استفاده از واترجت برش می خورند نسبت به کاشی هایی که با نقاله برش می خورند قیمت بالاتری دارند و یا کاشی هایی که در ابعاد 5×5 تولید می شوند از کاشی های با ابعاد 20×20 گران تر هستند.

درکل قیمت کاشی سنتی اردبیل به این بستگی دارد که شما به دنبال چه نوع کاشی ای با چه ابعادی و برای چه محیطی باشید. البته که قیمت کاشی به قیمت دیگر مصالح آن شهر نیز وابسته است، برای مثال در شهر های مشهد و یزد که منابع مصالح ساختمانی بسیار است و تولیدات در این شهر ها به صورت انبوه انجام می شود قیمت مصالح ساختمانی پایین تر از شهر های دیگر است و خب طبیعتا قیمت کاشی سنتی نیز پایین تر است.

کاشی_اردبیل_سنتی

خرید کاشی سنتی اردبیل

اردبیل شهری است در شمال غربی ایران و به اکثر شهر های ایران فاصله ای طولانی دارد و رفت و آمد به این شهر کوهستانی کمی دشوار است. اگر قصد خرید کاشی سنتی اردبیل را دارید پیشنهاد می کنیم به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید و وقت خود را صرف پیدا کردن فروشندگان این کاشی ها به صورت حضوری نکنید.

گروه معماری سنتی آرچی لرن با بیش از 50 سال سابقه یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان کاشی سنتی است که کاشی های لعابدار سنتی را با بالاترین سطح کیفیت و مناسب ترین قیمت به مشتریان خود عرضه می کند. برای خرید کاشی سنتی اردبیل از گروه آرچی لرن می توانید با شماره تلفن 09153069688 تماس حاصل فرمایید و یا جزئیات سفارش خود را در یکی از پیام رسان ها برای همین شماره ارسال کنید.

منابع:

اردبیل ویکی پدیا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − دو =

مشاوره و خرید