کاشی سنتی در نما (یکی از 9 متریال اصلی)

5/5 - (7 امتیاز)

کاشی سنتی در نما

کاشی سنتی در نما: شکوه و زیبایی باستانی در معماری

استفاده از کاشی سنتی در نما، یکی از عناصری است که از زمان های باستان به عنوان یک هنر و صنعت مورد استفاده قرار گرفته است. این نوع کاشی ها با طرح ها و رنگ های منحصر به فرد خود، به نماها جلوه و شکوه بی نظیری می بخشند. در این مقاله به معرفی تاریخچه، مواد و تکنیک تولید کاشی های لعاب دار، نقش آن در معماری معاصر و مزایا و معایب استفاده از کاشی سنتی در نما می پردازیم.

کاشی_سنتی_در_نما

تاریخچه استفاده از کاشی سنتی در نما

تاریخچه استفاده از کاشی سنتی در نما در ایران به بیش از 1000 سال قبل از میلاد برمی گردد. در آن زمان در معبد های چغازنبیل، ایرانیان از کاشی سنتی استفاده می کردند. بعد ها هخامنشیان بودند که به این صنعت بها دادند و باعث رشد و پیشرفت آن در ایران شدند. اما استفاده از کاشی سنتی در نما در ایران، در زمان ظهور اسلام بسیار شدت یافت و به اوج خود رسید.

کاشی_سنتی_در_نما

مسلمانان تمام طرح های انسان و حیوانات کاشی های سنتی را از بین بردند و در نمای بناها، از کاشی های سنتی با طرح های اسلامی و آیه های قرآنی استفاده کردند. با به وجود آمدن مساجد و به کاربردن کاشی سنتی در نمای مساجد، مجبوبیت استفاده از این کاشی ها شدت یافت و ایران به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کاشی های لعاب دار تبدیل شد. از مکان های کاشی کاری شده معروف ایرانی می توان به حرم امام رضا(ع)، کاخ آپادانا، مسجد شیخ لطف الله و مدرسه سپه سالار اشاره کرد.

مواد تشکیل دهنده کاشی سنتی نما

کاشی هایی که در نمای بناهای قدیمی و تاریخی و جدید و مدرن استفاده شده اند از دو قسمت تشکیل شده اند:

بدنه:

بدنه همان قسمت سفالی کاشی است که باعث استقامت و ماندگاری کاشی می شود که از ترکیب خاک رس، بنتونیت، کائولین، بال کلی، فلدسپات و سیلیس تشکیل می شود.

لعاب:

لعاب همان قسمت شیشه ای و رنگی روی کاشی است که از اکسید فلزات و اکسدهای معدنی تشکیل می شود و باعث مقاومت کاشی در برابر آب و رطوبت و همچنین باعث زیبایی کاشی سنتی در نما می شود.

کاشی_سنتی_در_نما

نحوه ساخت کاشی سنتی در نما

کاشی های سنتی در معماری ایرانی به طور اصولی در چند مرحله تولید می شوند که در اینجا به صورت خلاصه وار این مراحل را برای شما توضیح داده ایم. پس از مخلوط کردن خاک ها و مواد اولیه بدنه کاشی، مواد را با استفاده از الک های بزرگ دانه بندی می کنند. سپس آن را با دستگاه های بزرگ پرس می کنند.

پس از به دست آوردن بدنه ی خام یا به اصطلاح بیسکوئیت کاشی، آن را داخل کوره قرار می دهند تا پخته شود و پس از اینکه از کوره در می آید مراحل بستن نقش و لعاب روی کاشی انجام می گردد و دوباره به داخل کوره منتقل می شود و پس از اینکه دوباره از کوره درآمد، کاشی سنتی آماده استفاده است.

نما_کاشی

استفاده از کاشی سنتی در نما

امروزه با مدرن شدن زندگی، استفاده از کاشی سنتی در نما بسیار کمتر شده و اکثر معماران از کاشی های مدرن در نمای ساختمان ها استفاده می کنند. البته که کاشی های لعاب دار قدیمی سنتی هم طرفدار های خود را دارند و در رستوران ها و ساختمان هایی که نمای نوستالژیکی دارند بسیار پرکاربرد هستند. در کشور ما تولید کنندگان بسیار زیادی در شهر های مشهد، شیراز، اصفهان و یزد وجود دارند که در زمینه تولید کاشی سنتی فعالیت می کنند.

استفاده از کاشی سنتی در نما باعث روح گرفتن نمای ساختمان ها می شود. البته طرح و رنگ و ابعاد کاشی ای که استفاده می کنید باید با فضای مورد نظر هم خوانی داشته باشد و برای آن فضا مناسب باشد. مثلا کاشی های معرق که اغلب در طرح های اسلیمی تولید می شوند برای کار کردن در حمام مناسب نیستند. پیشنهاد می کنیم قبل از انتخاب طرح و سفارش کاشی با ما با شماره 09153069688 تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را برای استفاده از کاشی سنتی در نما راهنمایی کنند.

کاشی_سنتی_در_نما

برای نما کاشی چه رنگی خوبه؟

از رنگ های مختلف کاشی می توان در نمای ساختمان استفاده کرد، تصور برخی از عزیزان اینست که کاشی سنتی در نما حتما باید لاجورد و فیروزه باشد. اما منظور از کاشی سنتی در نما، صرفا رنگ بندی کاشی نیست بلکه نحوه ساخت آن است. به عبارت دیگر ( نما کاشی سنتی ) نمایی است که با استفاده از کاشی های دست ساز تزئین شده باشد، حال با هر رنگی که متناسب با نمای ساختمان باشد.

اما در عین حال کاشی فیروزه ای نما فوق العاده است، و همچون نگین بر انگشتر بر روی نمای ساختمان جلوه گری می کند، رنگ لاجورد هم که علاوه بر نمای اماکن مذهبی که به وفور استفاده می شود برای ساختمان های لوکس هم به عنوان چاشنی طراحی فوق العاده است و بی دلیل نبوده که در گذشته به آن آبی درباری می گفتند.

نما_کاشی_سنتی

مزایا و معایب استفاده از کاشی سنتی در نما

استفاده از کاشی سنتی در نما می تواند به شکوه و جلال نمای آن مکان بسیار بیفزاید. کاشی های قدیمی در طرح ها و رنگ های بسیار زیبا و جاذبی تولید می شوند که استفاده از آن ها باعث روح گرفتن فضا می شود. علاوه بر زیبایی و شکوه این کاشی ها، کاشی های سنتی مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و عوامل جوی دارند که باعث پر استفاده تر شدن این کاشی ها شده است.

ولی استفاده از کاشی سنتی در نما معایب خود را نیز دارد. نصب کاشی سنتی در نما حتما باید توسط متخصص آن حوزه انجام شود و کار هر کسی نیست. قیمت بالای این نوع کاشی ها نسبت به انواع دیگر نیز دیگر عیب این کاشی هاست و باعث می شود افراد از استفاده از این کاشی ها در نما منصرف شوند.

کاشی_نما_سنتی

برای استفاده از کاشی سنتی در نما ، آن را آنلاین سفارش دهید

در گذشته یکی از مهم ترین دلایلی که از کاشی سنتی در نما زیاد استفاده نمی شد مشکل خرید آن بود زیرا تولید کننده های بزرگ این کاشی ها در شهر های مشهد و اصفهان و یزد هستند و مردم دیگر شهر ها برای خرید این کاشی ها مجبور به رفتن به این شهر ها می شدند. خوشبختانه با پدیدار شدن فروشگاه های آنلاین این مشکل بزرگ به کلی رفع شد و اکنون شما می توانید سفارش کاشی سنتی خود را به صورت آنلاین انجام دهید.

گروه معماری سنتی آرچی لرن با بیش از 50 سال سابقه در زمینه تولید و اجرا کاشی سنتی در نما، یکی از بزرگترین کارخانه ها و مجموعه های کشور است که در پروژه های بزرگی مانند مرمت سازی مدرسه سپه سالار شرکت داشته است. برای ثبت سفارش در این گروه می توانید با شماره 09153069688 تماس حال فرمایید یا طرح مد نظر را به همین شماره در یکی از پیام رسان ها ارسال کنید و کاشی مد نظر را با رنگ و متراژ مد نظر تحویل بگیرید.

 

منابع:

Ceramic tile facades for a visual impact

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 10 =

مشاوره و خرید